Seneste Anmeldelser

Jagten på Chaplin






Olsen-banden i Schweiz Filmhistorien er fyldt med klodsede vagabonder, der i virkeligheden ville være møghamrende frustrerende at bo, arbejde eller grave guld sammen med, men som på en skærm taler direkte til vores medfølelse og respekt. Så længe, det foregår i et virkelighedsfjernt rum af lagkagekast og lakridssnørebånd, er vi på samme side. Men som […]

Casablanca






Spil den – igen og igen og igen Nu spiller den igen. “Casablanca”. Verdens bedste krigspropagandafilm forklædt som romantisk trekantsdrama. Det er også verdens mest skamløse film, der kan slippe af sted med et rekordhøjt antal one-liners i stil med: ”Var det kanonild, eller er det mit hjerte, der banker? Det er Bogart og Bergman, […]

Under sandet






Dødens minerede gab Jeg så det meste af “Under sandet” igennem fingrene på den hånd, jeg i konstant angst holdt op for ansigtet i de 100 minutter, som Martin Zandvliets minefilm varede. Angst for det, jeg ikke kunne se. Under sandet. For de 2,2 millioner miner, som nazisterne havde gravet ned langs den danske vestkyst […]

Creed






Nostalgisk knockout Boksning egner sig perfekt til film. To mennesker møder hinanden i en brutal tvekamp. Og den stopper først, når gongongen slår, eller den ene ligger på gulvet ude af stand til at rejse sig. Begreber som velstand, status og race stopper med at have betydning. I ringen er det urmennesket, der regerer. Med […]

Louder Than Bombs






Forsinket sprængning Joachim Trier er uheldig med sin timing. I eftersommeren 2011 skulle hans film nummer to, “Oslo, 31. august”, have premiere rundt omkring i verden. Men filmplakaten var efter forsommerens Cannes-premiere blevet uheldig. Den forestiller en målrettet mand stige op fra vandet. Den fik en anden betydning, efter terroristen Breivik hærgede på Utøya den […]

Victoria






Bankrøveri uden ét klip for meget Umiddelbart tjener one-take-film – som ekstremsport – ikke andet formål, end at vise hvor vildt sej personen, der udfører dem, er. Klipning er ellers et nyttigt redskab til at filmfortælle en historie med. Hvis man vælger det fra, så begrænser man sig i forhold til, hvad man kan udtrykke. […]

Born to Lose: Lorenzo Woodrose






Hverdagens helt Fra første scene cementeres det, at hovedpersonen, Lorenzo Woodrose, er i modvind. Woodrose, der kun går i denim, er på svampejagt og på vej over et hegn, da han vælter pladask med snuden i græsset. Han har tydelige abstinenser og tømmermænd fra aftenen før. Det er ikke let at være rockstjerne. Det borgerlige […]

Spionernes bro






En bro bygget på amerikansk 90’er-patriotisme Halvvejs inde i “Spionernes bro” ankommer vi til Den kolde krigs epicenter. Her er DDR i gang med at bygge Berlinmuren, så øst og vest kan blive delt. Arbejdet er grundigt. Betonklodser sættes systematisk fast med cement. Tungt og forudsigeligt bygges den op, til målet er nået. Et stykke […]

Suffragette






En kvindelig terrorist er også en terrorist Ligestilling imellem kønnene er mere end retten til at stemme. Det er også retten til at tjene det samme for det samme arbejde. Men det er altså også retten til at være lige store røvhuller. At kvinder kan være kyniske selvmordsterrorister, som bør fordømmes. Den sidste del om […]

The Program






En blodfattig Tour de Doping Han ligner ham. Ben Fosters tætsiddende øjne, lille mund og trænede krop iført gul førertrøje er som en fysisk tvilling af den syvdobbelte Tour de France-vinder, Lance Armstrong. Men hvor alt det udvendige ligner, så blev jeg tilsvarende ikke klogere på det store hvorfor. Hvorfor snød og bedragede den overlevende […]

Crosswind – Hvor vindene mødes






En sort-hvid tur til Gulag Enkelheden er slående i “Crosswinds – Hvor vindene mødes”. Både i billederne og manuskriptet. Måske er det en forudsætning, når man skildrer noget så utilnærmeligt som deportationen af titusinder af mennesker til de sovjetiske Gulag-lejre i Sibirien under Anden Verdenskrig. Den menneskelige tragedie i øst overskygges som regel af tyskernes […]

Den tabte verden






Som sandkorn igennem et røvsygt timeglas Begynd med plottet fra en sæbeopera i stil med “Horton-sagaen”: bittert stridende brødre, hemmelige elskere, uægte børn og alskens familieforviklinger i samme stil. Læg dertil personskildringen fra en teenageserie som “Orange County”, hvor papirstynde figurer dukker op og forsvinder igen helt vilkårligt og undertiden virker til at skifte karakter […]