Point Break
Udgivet 22. dec 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Vi rider på verdenshistoriens længste bølge af reboots, så det var vel kun et spørgsmål om tid, før vi fik et genbrugt surfbræt af en film under fødderne. Et, der glider trygt og velkendt gennem vandet uden at tage pludselige sving ud på det åbne hav, hvor der måske kunne lure en overraskelse eller to. “Point Break” – altså den nye “Point Break” og ikke den 25 år gamle “Point Break” – lægger intet nyt til den forholdsvis lille surfbankrøver-genre, men de vanvittige billeder af alverdens ekstremsport kan næsten holde interessen fanget alene.
Så meget visdom kræver selvfølgelig to film, mand! Næsten hver gang nogen i “Point Break” åbner munden, er det for at lire et eller andet new-age-vrøvl af, der måske skulle få publikum til at tænke over verdens tilstand, men i stedet bliver en ufrivillig og unødvendig parodi på miljøforkæmpere og kapitalismekritikere. Det er synd for Luke Bracey og Edgar Ramirez, der udover karisma og ubesværet charme har langt større skuespilmuskler, end Keanu Reeves og Patrick Swayze gjorde det.
Der ender med at være for mange elementer, der skal smeltes sammen. Og som så ofte før bliver det gode udvandet og det kedelige forlænget. En halvbagt kærlighedsaffære efter oldgammel opskrift, Ray Winstone der lige smutter forbi, og Johnny Utahs skeletter i skabet flytter fokus væk fra den centrale intrige. Jeg fik faktisk lidt ondt af Ramirez’ Bodhi, der desperat prøver at råbe verden op, men hverken er farlig eller forførende nok til at rive nogen med i sit uundgåelige fald.
Hvis vi skal redde planeten er genbrug et godt sted at starte. “Point Break” går flot forrest med 115 minutters ok underholdende action, der ikke tærer for meget på Hollywoods forsvindende idéreserver. Idé til en ny halsbrækkende og miljøvenlig ekstremsport: Hvor mange “Point Break” kan man se uden at nå “Point Break”?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet