Macbeth
Udgivet 16. dec 2015 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
“Macbeth” har et tidløst skær over sig. Shakespeares skotske teaterstykke om, hvordan utæmmet ambition uundgåeligt ender i selvdestruktion, fortæller en vigtig sandhed om magtens væsen. Stykket har været relevant, siden det blev skrevet for godt og vel 400 år siden. Derfor findes det også i utallige versioner. Historien om Macbeth har foregået under en mørk atmosfære af frygt i en dunkel koldkrigsbunker, blandt ærefulde samuraier i det feudale Japan og med gangstere, automatpistoler og dårligt skuespil i nutidens Melbourne. Nu med Michael Fassbender i titelrollen er fortællingen imidlertid vendt tilbage til det vindblæste skotske højland i en intens og rå film, der er værd at se blot for dens smukke, grå og brutale billedside.
Kort efter slaget opsøges Macbeth af tre hekse, der fortæller ham, at han vil blive den næste konge af Skotland. Da han beretter dette til sin intrigante hustru, Lady Macbeth, går der ikke lang tid, før det ambitiøse par begynder at plotte mordet på den nuværende konge, Duncan. Lady Macbeth spilles af franske Marion Cotillard, og i hendes favn bliver rollen ikke blot den hensynsløse forfører, der kynisk manipulerer ægtemanden til ugerninger, men også den mere tragisk figur, der efter tabet af et barn finder trøst i grænseløs ambition. Både Marion Cotillard og Michael Fassbender er fremragende i deres respektive roller. Dialogen, der ikke har ændret sig, siden Shakespeare skrev den i begyndelsen af 1600-tallet, leveres uhyggeligt intenst, og de to karakterers fald fra morderisk hovmod til modløshed og vanvid er gribende.
“Macbeth” har generelt et problem med at fange det drama, der ikke foregår i hovedkarakterernes nærhed. Det lykkes på den måde aldrig at fange det episke aspekt, der også ligger gemt i historien om kongemord og borgerkrig. Man får aldrig følelsen af, at begivenhederne omfatter meget mere end 20-30 mennesker endsige et helt kongerige. Det føles som, hvad det er; et teaterstykke, der er lavet om til en film. Det er ikke en dårlig ting i sig selv, men de lange, svære og smukt skrevne monologer, som karaktererne ytrer til ingen i tomme rum, føles en smule malplacerede i en film, der i sit art-design vægter realisme mere end noget andet.
“Macbeth” er ikke Shakespeare som en fiks opdatering til nutiden eller et forsøg på at give historien ny kant ved f.eks. at ændre kønnet på hovedpersonen. Tværtimod synes “Macbeth” at være meget tro mod Shakespeares originale forlæg, måske endda for tro. Det lykkes ikke helt at hoppe væk fra scenekanten og bruge filmmediet til mere end de flotte, grå og brutale billeder.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet