Indimellem har de danske biografgængere særdeles ringe smag – i hvert fald hvis man skal tro det anerkendte britiske filmmagasin Empire.
Nicolas Winding Refns vikingefilm “Valhalla Rising” solgte således kun 8.050 billetter i de danske biografer og blev dermed den tredje mindst sete spillefilm i Danmark i 2010. Det skriver Politiken.
Se også: Nicolas Winding Refns “Valhalla Rising” deler de danske anmeldere.
Men i udlandet har Refns film fået en anderledes positiv modtagelse, og filmen ligger nummer 18 på Empires liste over de bedste film i 2010. Den er dermed placeret foran den Oscar-nominerede “Precious” og Guldløve-vinderen på filmfestivalen i Venedig, “Libanon”.
Empire skriver: ”Vikingefilm er lige så moderne som nakkehår, men Nicolas Winding Refns udgave skaber sin egen niche”.
På Empires førsteplads over årets bedte film finder man Christopher Nolans “Inception”, mens David Finchers “The Social Network” komme ind som årets nummer 2.
Se også: Filmz TV: Interview med Nicolas Winding Refn.
#121 filmz-Myrepip 13 år siden
Ok så er vi ude i det jeg kalder overfortolknings vanviddet og det gider jeg ikke være med i mere :) Du vinder!!!
Overfortolkning kan "come in handy" :) Jeg er helt uenig. Hvis Nolan gør sig så umage med at opstille regler i en halv time og være så pernitten med at vi hører musikken laaaaaaangsomt i drømmelagene fra virkeligheden og forklare os hoppene mellem de respektive lag med slowmotion klip, hvorfor så underminere denne visualiseringsteknik allerede ved første drømme sekvens?
#122 BN 13 år siden
Ja, det kan du jo altid komme og sige (bortset fra at "overfortolknings vanviddet" gjaldt det der med hvad der i filmen var drøm og hvad der ikke var). .... Eller du kunne indrømme, at der immervæk er visse ting, filmen SELV giver rum for. En af dem giver Tom Hardys karakter udtryk for, idet han drillende siger til Arthur: "Du skal ikke være bange for at drømme lidt STØRRE, skat." og ud af det blå fremdrager en slags granatkaster, hvormed han ikke bare skyder en fjende ned, men sprænger denne i luften med blot et enkelt skud.
Der er altså mulighed for at drømme præcist de ting, man selv synes der er behov for. "Overfortolkningsvanvid"? Næh, filmens eget præmis!
Hvad er det du her kalder "første drømme sekvens"? Er det café-scenen? Nah, det kan det vel ikke være, for det er ikke filmens første drømme-sekvens. Så er det måske bilscenen, altså den med bilen på vej udover broen, hvor du så med "første drømme sekvens" sigter til det første af de i alt fire drømme-lag?
I så fald (ja, faktisk uanset hvad) vil jeg sige, at der da er forskel på en "visualiseringsteknik" og så den TID tingene virkelig tager! Bilen der kører ud over broen, gør det ikke virkelig i slow motion - det visualiseres bare på den måde, dels for at opbygge suspense, dels for trække bilscenen i langdrag for at den ikke overstås for hurtigt i forhold til de længerevarende scener på hotellet, ved den sneklædte bjergfæstning og i limbo. ... Du ved nok, det som de har 5 minutter til i det ene drømmelag, har de en time til i det andet drømmelag.
Kan en instruktør ikke bruge slow-motion i én scene for at opnå én ønsket virkning (at gøre café-scenen drømmeagtig og uvirkelig og give publikums øjne mulighed for at følge med), og derefter igen i en anden scene (bilscenen) for opnå en anden ønsket virkning (suspense og synkronisering af tidsmæssigt parallelle begivenheder)?
Til sammenligning: I Lord of the Rings 1 bruger Peter Jackson slow-motion til at skabe suspense, da Aragorn kommer de fire hobbitter til undsætning på Amon Súl, mens han i Lord of the Rings 2 blot bruger samme effekt til at fange et øjebliksbillede, nemlig kong Theodens blik og Eowyns forfærdede ansigtsudtryk, da de tror, at Aragorn er død.
I 'Inception' bruger Christopher Nolan slow-motion til præcist de samme to ting.
#123 filmkorn.dk 13 år siden
På overfladen er den primitiv, men den gemmer på ret så relevante temaer omkring religion og fornuft under neden.
#124 Hr. Nielsen 13 år siden
Myrepip, tror ikke at AB selv opfatter at han rent faktisk har argumenteret for at scenerne ikke skulle være i slow-motion, men derimod i fast-motion. Hvis en time presset sammen til 5 minutter, må tingene nødvendigvis gå stærkt, hvis man tror at tingene skal opfattes så firkantet, hvad de jo ikke skal. Drømme er abstraktioner af virkeligheden og tid og rum er ikke liniære (man kan så diskutere om Nolan gør dette særligt godt, men det synes jeg han gør, da drømmene i filmen netop er designet)
#125 Arextion 13 år siden
Efter blot 20 minutter var ca 25% af salen gået og rigtig mange ved filmens slutning.
#126 McPeter 13 år siden
I drink your milkshake! Slurp. ;-)
#127 Lord Beef Jerky 13 år siden
#128 filmkorn.dk 13 år siden
Ja, og flertallet har jo altid ret ;-)
#129 Hr. Nielsen 13 år siden
Jeg skal ikke forsvare at man laver dårlige film, men er dog glad for at læse, at der stadig kan laves film som ikke nødvendigvis skal og kan ses (og nydes) af alle.
#130 filmkorn.dk 13 år siden
If a movie isn't a hit right out of the gate, they drop it. Which means that the whole mainstream Hollywood product has been skewed toward violence and vulgar teen comedy.