Indimellem har de danske biografgængere særdeles ringe smag – i hvert fald hvis man skal tro det anerkendte britiske filmmagasin Empire.

Nicolas Winding Refns vikingefilm “Valhalla Rising” solgte således kun 8.050 billetter i de danske biografer og blev dermed den tredje mindst sete spillefilm i Danmark i 2010. Det skriver Politiken.

Se også: Nicolas Winding Refns “Valhalla Rising” deler de danske anmeldere.

Men i udlandet har Refns film fået en anderledes positiv modtagelse, og filmen ligger nummer 18 på Empires liste over de bedste film i 2010. Den er dermed placeret foran den Oscar-nominerede “Precious” og Guldløve-vinderen på filmfestivalen i Venedig, “Libanon”.

Empire skriver: ”Vikingefilm er lige så moderne som nakkehår, men Nicolas Winding Refns udgave skaber sin egen niche”.

På Empires førsteplads over årets bedte film finder man Christopher Nolans “Inception”, mens David Finchers “The Social Network” komme ind som årets nummer 2.

Se også: Filmz TV: Interview med Nicolas Winding Refn.



Vis kommentarer (218)
Gravatar

#121 filmz-Myrepip 13 år siden

BN (117) skrev:
Der er i dette tilfælde kun ét drømmelag, og drømmen er en ren øvelse eller lektion, som efterfølges af andre drømme og flere øvelser/lektioner for Ariadne. Ligesom Ariadne og Arthur kan ændre omgivelserne i de drømme, de er med i; ja, ligesom Tom Hardys karakter kan ændre sit udseende, så kan Dom måske også ændre, ikke begivenhedernes varighed, men selve farten på de eksploderende genstande i sine EGNE drømme.


Ok så er vi ude i det jeg kalder overfortolknings vanviddet og det gider jeg ikke være med i mere :) Du vinder!!!

BN (117) skrev:
Café-drømmen er - i modsætning til de fire senere drømmelag, hvor banden udfører kuppet - Doms drøm. Men på grund af Mals negative indflydelse afholder han sig fra at være arkitekt på de drømme, der skal bruges til kuppet. Han har ikke tilstrækkelig kontrol over sine projektioner, hvilket både Mal og et pludseligt opdukkende tog er beviser på.

Blot en tanke .... men hvorom alting er, så finder jeg, at det er ren overfortolkning at tillægge denne drømme-lektion, som kun har ét enkelt lag, og som drømmes af Dom, nogen praktisk/logisk betydning i forhold de senere, sammenhængende fire drømmelag, hvor kuppet udføres.


Overfortolkning kan "come in handy" :) Jeg er helt uenig. Hvis Nolan gør sig så umage med at opstille regler i en halv time og være så pernitten med at vi hører musikken laaaaaaangsomt i drømmelagene fra virkeligheden og forklare os hoppene mellem de respektive lag med slowmotion klip, hvorfor så underminere denne visualiseringsteknik allerede ved første drømme sekvens?
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#122 BN 13 år siden

Myrepip (121) skrev:
Ok så er vi ude i det jeg kalder overfortolknings vanviddet og det gider jeg ikke være med i mere :)


Ja, det kan du jo altid komme og sige (bortset fra at "overfortolknings vanviddet" gjaldt det der med hvad der i filmen var drøm og hvad der ikke var). .... Eller du kunne indrømme, at der immervæk er visse ting, filmen SELV giver rum for. En af dem giver Tom Hardys karakter udtryk for, idet han drillende siger til Arthur: "Du skal ikke være bange for at drømme lidt STØRRE, skat." og ud af det blå fremdrager en slags granatkaster, hvormed han ikke bare skyder en fjende ned, men sprænger denne i luften med blot et enkelt skud.

Der er altså mulighed for at drømme præcist de ting, man selv synes der er behov for. "Overfortolkningsvanvid"? Næh, filmens eget præmis!

Myrepip (121) skrev:
Hvis Nolan gør sig så umage med at opstille regler i en halv time og være så pernitten med at vi hører musikken laaaaaaangsomt i drømmelagene fra virkeligheden og forklare os hoppene mellem de respektive lag med slowmotion klip, hvorfor så underminere denne visualiseringsteknik allerede ved første drømme sekvens?


Hvad er det du her kalder "første drømme sekvens"? Er det café-scenen? Nah, det kan det vel ikke være, for det er ikke filmens første drømme-sekvens. Så er det måske bilscenen, altså den med bilen på vej udover broen, hvor du så med "første drømme sekvens" sigter til det første af de i alt fire drømme-lag?

I så fald (ja, faktisk uanset hvad) vil jeg sige, at der da er forskel på en "visualiseringsteknik" og så den TID tingene virkelig tager! Bilen der kører ud over broen, gør det ikke virkelig i slow motion - det visualiseres bare på den måde, dels for at opbygge suspense, dels for trække bilscenen i langdrag for at den ikke overstås for hurtigt i forhold til de længerevarende scener på hotellet, ved den sneklædte bjergfæstning og i limbo. ... Du ved nok, det som de har 5 minutter til i det ene drømmelag, har de en time til i det andet drømmelag.

Kan en instruktør ikke bruge slow-motion i én scene for at opnå én ønsket virkning (at gøre café-scenen drømmeagtig og uvirkelig og give publikums øjne mulighed for at følge med), og derefter igen i en anden scene (bilscenen) for opnå en anden ønsket virkning (suspense og synkronisering af tidsmæssigt parallelle begivenheder)?

Til sammenligning: I Lord of the Rings 1 bruger Peter Jackson slow-motion til at skabe suspense, da Aragorn kommer de fire hobbitter til undsætning på Amon Súl, mens han i Lord of the Rings 2 blot bruger samme effekt til at fange et øjebliksbillede, nemlig kong Theodens blik og Eowyns forfærdede ansigtsudtryk, da de tror, at Aragorn er død.

I 'Inception' bruger Christopher Nolan slow-motion til præcist de samme to ting.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#123 filmkorn.dk 13 år siden

ab (75) skrev:
Mht. Valhalla Rising, så var det squ en tam affære. Fandt det var en dum og primitiv film.


På overfladen er den primitiv, men den gemmer på ret så relevante temaer omkring religion og fornuft under neden.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#124 Hr. Nielsen 13 år siden

Slow-motion effekten i Café scenen opfattede jeg som en underbygning af filmens drømmeverden og en visualisering for at understrege uvirkeligheden, så den synes jeg godt kan forsvares. At den måske også er brugt som blær ser jeg i øvrigt intet problem i.

Myrepip, tror ikke at AB selv opfatter at han rent faktisk har argumenteret for at scenerne ikke skulle være i slow-motion, men derimod i fast-motion. Hvis en time presset sammen til 5 minutter, må tingene nødvendigvis gå stærkt, hvis man tror at tingene skal opfattes så firkantet, hvad de jo ikke skal. Drømme er abstraktioner af virkeligheden og tid og rum er ikke liniære (man kan så diskutere om Nolan gør dette særligt godt, men det synes jeg han gør, da drømmene i filmen netop er designet)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#125 Arextion 13 år siden

Min kæreste og jeg så filmen - og jeg kan roligt sige for os begge og 85% af de folk der sad i salen, at "filmen" var det kedeligste, langtrukne og mest uopfindsomme stum-ish film jeg nogensinde har set!

Efter blot 20 minutter var ca 25% af salen gået og rigtig mange ved filmens slutning.
Gravatar

#126 McPeter 13 år siden

Myrepip (61) skrev:
...Drææææææææænet og absolut intet setup, som indikerer, at noget er på spil.


I drink your milkshake! Slurp. ;-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#127 Lord Beef Jerky 13 år siden

Rigtig sejt at Exit Through The Gift Shop ligger på den liste... den er sikkert stadig min nr. 1 for i år.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#128 filmkorn.dk 13 år siden

Arextion (125) skrev:
Min kæreste og jeg så filmen - og jeg kan roligt sige for os begge og 85% af de folk der sad i salen, at "filmen" var det kedeligste, langtrukne og mest uopfindsomme stum-ish film jeg nogensinde har set!

Efter blot 20 minutter var ca 25% af salen gået og rigtig mange ved filmens slutning.


Ja, og flertallet har jo altid ret ;-)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#129 Hr. Nielsen 13 år siden

Arextion (125) skrev:
"filmen" var det kedeligste, langtrukne og mest uopfindsomme stum-ish film jeg nogensinde har set!


Jeg skal ikke forsvare at man laver dårlige film, men er dog glad for at læse, at der stadig kan laves film som ikke nødvendigvis skal og kan ses (og nydes) af alle.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#130 filmkorn.dk 13 år siden

Roger Ebert:

If a movie isn't a hit right out of the gate, they drop it. Which means that the whole mainstream Hollywood product has been skewed toward violence and vulgar teen comedy.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: