4 måneder, 3 uger og 2 dage
Udgivet 28. sep 2008 | Af: The Insider | Set på DVD
Der er næppe mange, som finder tanken om at se et tungt og tungsindigt abortdrama tillokkende. “4 måneder, 3 uger og 2 dage” er proppet med glædeløse, ubehagelige sekvenser, og scenografien er immervæk trist. Så umiddelbart virker det næsten oplagt at afskrive den rumænske seance som en unødvendig depressiv understregning af livets urimelighed, der kun er designet til at opkræve priser af europæiske juryer med foragt for glædestårer. Men det er de amerikanske prisuddelere, der burde skamme sig over at have ignoreret denne uafrystelige perle i forbindelse med årets Oscar-uddeling. Sidste års Cannes-jury kan imidlertid være stolte over at have belønnet filmen med de gyldne palmer.
Filmen accelererer heldigvis fra første til højeste gear, så snart fortællingens to hovedpersoner, de unge veninder Otilia og Gabita, møder lægen Bebe på et langtfra fashionabelt hotel i Bukarests centrum anno 1987. Gabita er gravid og skal igennem en yderst ubehagelig og dødsensfarlig proces, før aborten kan gennemføres, og situationen forværres, da Bebe insinuerer, at han ikke kun er ude efter kolde kontanter.
Vlad Ivanov er brillant som Bebe, der især er modbydelig, fordi han så fattet og kynisk forlanger umenneskelige tjenester. Laura Vasilius glimrende præstation som den rystede Gabita overskygges fuldstændig af Anamaria Marincas indsats som Otilia. Marinca har forhåbentlig (og formentlig) en glorværdig karriere i vente. Under en middagsscene, som føles uendelig lang, men ikke fordi man keder sig, siger Marincas ansigt mere end 1000 ord. Hendes tomme blik viser en af filmhistoriens mest rystende konstateringer af tabt uskyld. “4 måneder, 3 uger og 2 dage” kryber under huden, og titlen bekendtgør ikke blot varigheden af Gabitas graviditet, men udgør også en passende udmåling af, hvor lang tid filmen vil ulme i baghovedet.
Præsenteret i 1.78:1 anamorphic widescreen-format. Omslaget hævder fejlagtigt, at filmen præsenteres i billedforholdet 2.35:1, hvilket er det billedforhold, filmen blev præsenteret i i biografen. Udenlandske udgaver af dvd’en præsenterer også billedsiden i 2.35:1 (cinemascope), og en sammenligning afslører, at dette transfers sider er blevet beskårede, mens der er mere, men fuldstændig overflødig billedinformation i top og bund. Der er altså tale om en præsentation, som ikke efterkommer instruktøren og fotografens intentioner.
Billedet fremstår ellers skarpt, og kontrastgengivelsen er fornem. Farverne er tydeligvis blevet drænede en smule i et forsøg på at fremhæve, hvor kynisk og ufølsom pigernes omverden er, men de blege farver virker aldrig unaturligt matte. Snavs forekommer aldrig, og spinkle glorier og udtværing på mørke baggrunde optræder yderst sjældent.
Dvd’ens rumænske Dolby Digital 2.0-mix er acceptabelt, men intet mere. Som forventet har lydsporet ikke en særlig markant bund, og der er selvsagt ingen panoreringer eller raffinerede atmosfærelyde i baghøjtalerne. Til gengæld gengives lydsidens vigtigste element, dialogen, klart og tydeligt, og replikkerne har en god rumklang. Der optræder aldrig støj, og de høje toner gengives også fint. Der medfølger i øvrigt kun danske undertekster, og enkelte sætninger er ikke blevet oversat, hvilket til tider irriterer.
Før dvd’ens menu dukker op, optræder der trailere til “Shortbus”, “Redacted” og “Fay Grim”. Informative og interessante interviews med Cristian Mungiu (26 min.) og fotografen Oleg Mutu (7 min.) medfølger. De to herres udtalelser suppleres af adskillige relevante dækbilleder. Mutu afslører, hvor utrolig megen energi, der blev brugt på at give filmen et unikt look. Og Mungiu konstaterer bl.a., at filmen tager udgangspunkt i en autentisk historie, og han diskuterer derudover tilblivelsen af flere specifikke scener.
Selvom “4 måneder, 3 uger og 2 dage” er et rumænsk, socialrealistisk drama, betyder det ikke, at filmen udelukkende henvender sig til excentriske filmentusiaster. Cristian Mungius ekstremt velspillede, følelsesladede og prisbelønnede genistreg er derimod et must for enhver tilhænger af karakterdrevet drama. Dvd’ens transfer præsenterer uheldigvis filmens billeder forkert, og lydsporet er middelmådigt. Men ekstramaterialet er fascinerende, og hvis man ikke har mod på at importere en bedre, udenlandsk dvd-udgivelse af filmen, er der stadigvæk god grund til at opsøge denne skive i ens lokale videoforretning.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet