A Blast
Udgivet 15. sep 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hva’ Søren skete der lige dér?! “A Blast” kan oversættes med skud eller brag, og selv om den her græske film måske ikke kan sidestilles med at stoppe en pistolkugle med sin egen krop, er den stadigvæk en overrumplende og eksplosiv oplevelse. Fuld af græske eder og forbandelser og så meget nøgen krop, at Parthenon-frisen til sammenligning ligner et teselskab i burka.
Strukturen er knivskarp med en passende brug af flashbacks, der siger lige præcis nok. Maria møder Yannis og forelsker sig betingelsesløst, altså bortset fra en masse betingelser om evig kærlighed og troskab når han er ude at sejle. Uden at fastsætte tider eller steder alt for nøje får Tzoumerkas alligevel givet klart signal om sine karakterers håb og drømme, eller hvad der nu er tilbage, når pengene er væk. Et øjekast eller en tøven i en sætning er de gennemtænkte og velspillede virkemidler, der giver fortællingen dybde.
Naturen har rollen som det smukke bagtæppe, der tilbyder en redning ud af den uløselige knude, som langsomt åbenbares. Men også den tørre, nærige modspiller, der varmer alle til kogepunktet under en økonomisk krise. Det store og det små rykker i hinanden, den samspilsramte familie og staten er ved at kvæles i et græsk-romersk brydetag. Den sidste udvej bliver efterhånden den eneste. Maria er et voldsomt bekendtskab og ikke en entydig sympatisk ‘heltinde’, men Papoulia får troværdigt skildret, hvorfor hun har lyst til at brage hovedet ind i en mur.
“A Blast” ankommer i en trist tid, hvor sammenbruddet måske ikke er lige om hjørnet, men i hvert fald er ved at tage luft ind. Det ene lille menneske over for statens store maskine er ikke en ny præmis, men det er lang tid siden, den har haft så stor relevans. Tzoumerkas rykker i stoffet, klipper det op og sætter det sammen igen i en filmrutsjebane med råbende og skrigende, men også vedkommende passagerer. Og det går hurtigt ned ad bakke.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet