Abepigerne
Udgivet 22. feb 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
I 2005 blev svenske Lisa Aschan uddannet fra Den Danske Filmskoles instruktørlinje. Hendes debutfilm, “Abepigerne”, er et psykologisk ungdomsdrama om akrobatisk hestesport med sitrende, erotiske under- og overtoner, som vidner om en instruktør med både udsøgt, visuel modenhed og stærk personlighed. Og så giver den øjeblikkelig appetit på at se meget mere fra hendes hånd.
Emmas 6-årige lillesøster Sara (blændende spillet af lille Isabelle Lindquist) tumler med mindst lige så tunge ting. I svømmehallen er hun blevet skældt ud for ikke at have bikinitop på, og så er hun forelsket i sin mindst 10 år ældre fætter, hvis følelser hun på sin egen, hjerteskærende facon prøver at vække. Ja, det er svært at være pige og blive kvinde.
”Jeg kan træne hvem som helst til hvad som helst”, bedyrer Cassandra selvsikkert i filmens start. Hun kan træne Emma til at blive bedre til voltigering og, måske, træne hende til at blive forelsket i sig. Men er det det, Emma vil? Eller lader Emma bare som om, så hun i sidste ende kan vippe Cassandra ned af piedestalen på holdet? Man ved aldrig helt, hvor “Abepigerne” er på vej hen, og det er en helt enorm styrke ved filmen. Man tvinges som tilskuer ud i sanselighedens usikre minefelt, hvor selv det mindste blik eller en flygtig berøring betyder knald eller fald. Et lille pigefnis så indforstået og ekskluderende, at man med et trylleslag transporteres lige tilbage til teenageårene. Dét mestrer Aschan til UG. Samtidig er valget af de to hovedrolleindehavere en regulær gave til filmen. Høje, lyse, trutmundede Linda Molins Cassandra overfor Mathilda Paradeisers mørke Emma med det gennemborende blik. Sammen er de to en nærved magisk konstellation.
Kradser man bare lidt i overfladen med sine afskallede, røde teenagetøse-negle, åbner “Abepigerne” op for et væld af vægtige tematikker, der ikke er hverdagskost i den gængse ungdomsfilm. Når lillesøster Sara, efter at fætter Sebastian har afvist hendes tilnærmelser, basker sin elskede plastikhest én på sinkadusen med en overdimensioneret svensknøgle, forstår man, at identitetsopbyggelse i lige så høj grad er nedbrydelse. Hvad er og gør en kvinde? Hvordan trænes man til at blive et lydigt pragteksemplar? Hvad undertrykker man undervejs? Hvad går tabt? Lisa Aschans debut er med andre ord noget af det mest lovende, jeg længe er stødt på under den nordiske stjernehimmel.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet