Alle for tre
Udgivet 1. feb 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der findes film uden stort andet formål end at vise nogle stjerner frem og hive bonuspoint på deres indbyggede tiltrækningskraft. I de mest åbenlyse tilfælde taler man om et vehicle til fx Elvis’ sange, Eddie Murphys jokes eller Miley Cyrus LOL’erier. Jeg tror ikke, “Alle for tre” er lavet alene for at demonstrere Rasmus Bjergs uforlignelige komiske talent. Når tanken alligevel strejfer én, er det, fordi alt omkring ham virker som et biprodukt. Et nødvendigt onde man skal igennem for at få lov til at se Bjerg slå sig løs. Nuvel, hvis det er, hvad der kræves.
Heide har klogeligt nok skubbet Øgendahl ud som bifigur og trukket Rasmus Bjergs Timo ind i centrum. Da brødrenes far dør, er Timo overbevist om, at arven må være hans. Ganske belejligt, da han mister samværet med sin søn, hvis ikke han hurtigt betaler sit børnebidrag. Desværre går arven, en værdifuld gammel motorcykel, til den ukendte Kim, der bor i Italien. Med lidt god vilje og lidt limstift får plottet derfor sendt Ralf og Timo til Toscana. Rejsen fra den rådne banan til den gyldne italienske olivenlund bringer imidlertid ikke serien noget nyt.
Til gengæld kan få matche Rasmus Bjergs selvhævdende og øretæveindbydende Timo. Bjerg kandiderer til prisen som Danmarks bedste komiske skuespiller og cementerer samtidig sin status som den bedste barneskuespiller. Timo er en 40-årig møgunge, der skubber alt ansvar fra sig, lyver og stjæler og kræver verdens respekt i samme åndedrag. De har givet afkast årene inde i DRs Bruno, der tog Bamses brovtende egoisme til nye højder. Men nedenunder det barnlige og tumpede, ligger der hos Bjerg et drej af noget diabolsk galskab. Som om han har regnet spillet ud og griner mere af os, end vi gør af ham. Det giver et ekstra lag til en figur, som ellers er givet alle taberens kort på hånden.
Trekanten er pilskæv, men hælder heldigvis til den rigtige side. Mest Rasmus Bjergs, mindre Sonja Richters og mindst Mick Øgendahls. Det nærmer sig falsk reklame, men titlens “Tre” er nok også mere et lokkende marketinggreb end en egentlig indholdsbeskrivelse. Og hvis man stiller sig tilfreds med så halvhjertet et ordspil, må serien da efterhånden også være nået til vejs ende. Alle for mere end en halv solofilm med Rasmus Bjerg, ræk hånden op!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet