Almanya – Velkommen til Tyskland
Udgivet 4. apr 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
I 1960’erne blev gæstearbejdere fra især Tyrkiet budt velkommen med åbne arme i et Tyskland i himmelstormende højkonjunktur. Nummer én million over grænsen fik sågar en motorcykel og et varmt håndtryk, da han ankom til Tyskland. Så glade var man for den hårdtarbejdende, tilstrømmende arbejdsstyrke. Yasemin Samderelis “Almanya – Velkommen til Tyskland” er en mestendels sød komedie (med en tilpas bitter bismag) om en gæstearbejderfamilies møde med Tyskland (Almanya på tyrkisk) i 1960’erne og deres efterfølgende søgen efter et kulturelt tilhørsforhold.
Deres 6-årige barnebarn Cenk (storøjet storspil af lille Rafael Koussouris) bliver drillet i skolen, fordi han paradoksalt nok ikke er lige så tyrkisk, som mange af de andre invandrer- eller gæstearbejderbørn. Han kan i hvert fald ikke tale sproget. Men samtidigt stammer familien fra en så østlig del af Tyrkiet, at det ikke er at finde på skolens kort over Europa. For at lille Cenk kan finde ind til sine tyrkiske rødder, fortæller kusine Canan ham hele den muntre historie om, hvorledes farfar Hüseyin og resten af familien oplevede mødet med Tyskland, dengang de kom derop.
Alle filmens roller er uimodståeligt og dygtigt besatte af en række skuespillere, der i hvert fald for mig er totalt ukendte. Allerede fremhævet er den lille gavtyv Rafael Koussouris, der på charmebarometeret scorer helt oppe omkring brunøjede Salvatore Cascio fra “Mine aftener i Paradis”. Som kusinen Canan, der midt i sine universitetsstudier pludselig finder ud af, at hun er gravid, giver den smukke Aylin Tezel filmens mest helstøbte præstation. En ung, moderne kvinde, der igen og igen må veje tradition og familie over for hjertet.
Når der kradses i de store emner (f.eks. nazisme og religion), tør instruktør Yasemin Samdereli desværre ikke at gå linen helt ud. Hüseyin drømmer derfor blot, at han under ansøgningen om tysk statsborgerskab får reduceret sin pragtfulde, tyrkiske skovsnegl til et ynkeligt Hitler-mustache, mens hans mellemste søn har tilbagekommende mareridt om Jesus på korset som blodsugende monster. Her bider satiren da fra sig – dog begrænset til tossede drømmescenarier. “Almanya – Velkommen til Tyskland” er først og fremmest en nostalgisk og varmhjertet kulturclash-komedie i stil med den britiske “East is East” (1999). Tonen holdes let, de fine nuancer udebliver, og der styres det meste af tiden lidt for langt uden om de mere svære integrationsspørgsmål.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet