Amazonia
Udgivet 13. aug 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Jeg har aldrig tænkt over det før. Som barn af DR’s børnetime og monopol på alt, der ikke var farlig amerikansk tegnefilm, har jeg kigget helt utroligt meget på dyrefilm. Poul Thomsens hunde, Jens Olesen, der sidder i et telt og tegner fugle, eller klassikeren ’Vi sænker et kamera ned på bunden af Danmarks Akvarium og ser, hvad der sker'. Og det er kun en brøkdel. Men selv om jeg er blevet stopfodret som Søren Ryges gæs, så er jeg stadig på, når Grete Tulinius’ mørkebløde stemme beskriver yakoksens fordøjelsessystem. Så jeg ved ikke, om det er et tegn på mæthed, at jeg ikke fandt “Amazonia” voldsomt interessant.
Og det skal han være, når filmen er en iscenesat virkelighed, hvor de smukke naturoptagelser bliver klippet sammen til et narrativ. Saï er placeret i omgivelserne og interagerer med dem efter sin dyrenatur, men skal samtidig ‘spille’ bange, vred, nysgerrig og en masse andre følelser, som kan involvere dig. Man strander lidt på halvvejen imellem hyperrealisme og historiefortæling. Det problem løser de fleste naturfilm med en speak, der, indrømmet, ofte også overgør de menneskelige sider af dyr, men som samtidig kan give en indsigt, som rækker ud over ’aben er sulten, fordi vi filmer en frugt'.
Men det mest grundlæggende problem er, at dyreverdenen ikke byder på den store variation i livsudfordringer og eksistentielle kriser. Her dyrkes mere enkle temaer som at få noget æde og holde sig fra at blive spist. Og derfor ender “Amazonia” med mest at være en række sammenhængende sekvenser, der endda er påfaldende ens opbygget. Saï bevæger sig prøvende rundt, mens en af junglens farer nærmer sig i baggrunden – en lumsk krokodille, en grum jaguar eller måske dumme menneskemænd – og den lille abe er sekunder fra en grusom død, men redder heldigvis skindet. Det er sikkert realistisk, men samtidig lidt uspændende.
Folkene bag “Amazonia” har ligget i måneder i mudder til knæene, og har samtidig skullet lære aber at spille skuespil og anakondaer at holde sig væk. Det er åbenlyst en kæmpe bedrift at lave sådan en film. Og kunne man give stjerner for det bagvedliggende arbejde, havde den her nok sprængt skalaen. Men det er jo det foran kameraet, oppe på skærmen, det handler om. Og det er ikke lige så imponerende. Jeg er næsten ked af at skrive, at det grusomme slid er resulteret i en flot men døsig bavian, der vist ikke kan skræmme hverken David Attenborough eller ham fra DR, der fodrer piratfisk.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet