Amy
Udgivet 29. jul 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
“Amy” er årets sørgeligste film. 128 minutter i selskab med en ret almindelig, ung pige, som selvdestruerer, mens familie og venner gang på gang svigter og nægter hende den hjælp, hun så indlysende har brug for. Hun udnyttes af sine nærmeste og latterliggøres af alle os andre. Og hun lægger det hele frem til frit skue i sine selvbiografiske sangtekster. Alle kunne høre det, alle kunne se det. Instruktør Asif Kapadia viser i “Amy”, at der fandtes et ganske almindeligt menneske bag den groteske, ødelagte facade, der endte sine dage som en morbid, popkulturel punchline.
Det er Mitch, der er den store skurk hos Kapadia. Han fremstår opportunistisk, manipulerende og selvpromoverende. Mitch forlod familien, da Amy var en lille pige, men efterhånden som hendes succes tager til, dukker han oftere og oftere op i billedet ved Amys side, når der skal uddeles priser. Faktisk når som helst, der er lidt rampelys at sole sig i. Efterhånden bliver han selv en mindre berømthed, og han griber enhver chance for at tiltrække sig mere opmærksomhed. Tilsyneladende upåvirket af, hvad den store bevågenhed gør ved datteren. Mest tydeligt, da han hiver et tv-hold med til øen St. Lucia, hvor hun har søgt tilflugt fra pressen for at pleje sit helbred.
Når “Amy” alligevel har sin berettigelse som film, så er det, fordi den giver et billede af Amy Winehouse, som hun var, inden nedturen tog fart. En pige, der på ingen måde forekommer at være en superstjerne i svøb, men blot en typisk, kæk London-tøs med en flot stemme. Det er misforholdet mellem den 14-årige pige, der synger fødselsdagssang for sin veninde i åbningsscenen, og det tildækkede lig, der er så trist. For det var ikke en selvfølge, at den 14-årige pige skulle dø 13 år senere, hvilket ellers var de flestes kyniske førstereaktion, da de hørte om Winehouses bortgang. Der var mange muligheder for at skifte kurs, men hun fik aldrig det puf, hun havde brug for.
Kapadia får sat Amy Winehouses eftermæle i perspektiv. Mod slutningen af sit liv var Winehouse forfaldet til en grotesk karakter. Hun var en punchline, et latterligt Halloween-kostume. Men joken Amy Winehouse bliver sværere at grine af efter “Amy”, som fortæller historien om en almindelig pige, der bliver ødelagt af svigt og berømmelse. Det er så trist.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet