Annabelle
Udgivet 16. okt 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
“Annabelle” gemmer på noget skrækkeligt. Og mændene bag har påkaldt onde dæmoner for at holde hemmeligheden skjult. Men forgæves. Alverdens knirkende døre og mørke skygger kan ikke dække over en forudsigelig historie og flade karakterer. Du skal nok hoppe i sædet. Du skal nok få nervøse trækninger ved øjenkrogen. Du skal nok tage dig til hovedet og tænke: ’Lad nu være med at gå ned i kælderen!' Men når det sidste chok har fortaget sig, har du allerede glemt, hvorfor det skulle være uhyggeligt.
Hun er født i 60’ernes Californien og er et grimt samlerobjekt, som John køber til sin gravide Mia. Hun bliver dog først rigtig grim, da naboens forsvundne datter, Annabelle Higgins, vender tilbage for at udføre et satanisk ritual på villavejen. Annabelle, som er blevet kulthippie skærer en masse halse over, inklusiv sin egen, og hendes onde blod drypper ned i dukken. Derfra lukker de stirrende plastikøjne ikke, før hun har taget sig et par sjæle. Og en ung kvindes forstand.
Han slås til gengæld med personinstruktionen og den ikke særligt fascinerende historie. Det kan godt være, at dæmoner altid besætter på én måde, men filmene om dem må prøve nogle nye ting. Annabelle citerer ovenikøbet så åbenlyst fra “Rosemary’s Baby”, at det nærmer sig pastiche. Okay, John (Cassavetes) og Mia (Farrow) er da et sjovt hint til Polanskis mesterværk, men behøver både lejlighedskompleks og barnevogn være en kopi? At en gravid kvinde bliver stukket i maven af en gal kult, mens radioen snakker om Charles Mansons nedslagting af Sharon Tate (Polanskis kæreste), finder jeg sgu næsten stødende.
Annabelle har nogle uelegante og klodsede sider, der holder gyset fanget i en fælde af chokeffekter uden egentlig uhygge. Leonetti kan sine virkemidler og udnytter kameraet blændende, men fik ikke overført sine stive hovedkarakterers angst til mig. Det grumme twist bliver brugt halvhjertet og pumper ikke meget nyt blod i “Nattens Dæmoner”. Manuskriptforfatterne har gjort Annabelle til en forudsigelig dame. En dæmon, der har læst sin dæmon-manual lidt for grundigt i stedet for at være dæmonisk kreativ, som kun de store, galdespyttende gedebukke er det.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet