Arcade Fire: The Reflektor Tapes
Udgivet 21. sep 2015 | Af: MSF | Set i biografen
At kalde “The Reflektor Tapes” for en dokumentarfilm virker forkert. Ambitionen er mere og en anden end at dokumentere. Mange har sikkert glædet sig til et kig bag gardinet hos et af tidens mest visionære bands, Arcade Fire. For hvem er de egentlig disse uudtømmelige musiske talenter? Det efterlades der ikke noget svar på her – og heldigvis for det.
Æren er ikke kun Arcade Fires. Den tilfalder også instruktør Kahlil Josephs dynamiske fortællestil, der er drømmende, grænsende til det surrealistiske. Bedst som man har fundet hvile mellem de livespillende musikere, klippes pludseligt til et haitisk karneval-optog og et kaos af dødsmasker og spydende ild. Et andet sted suges reallyden ud af billedet og efterlader bandet i nærmest mareridtsagtige montager i slowmotion. Formen er det bærende.
“The Reflektor Tapes” placerer sig i forlængelse af kunstnerisk ambitiøse musikdokumentarer som “Nick Cave: 20.000 dage på Jorden” og “Cobain: Montage of Heck”. Befriende blottet for selvfedme portrætteres Arcade Fire igennem det musikalske univers, krydret med medlemmernes personlige refleksioner over livet og kunsten. Med andre ord er det ikke ren eksponering, men en reel invitation til at følge arbejdsgangen i gruppen. Og blive udfordret filmkunstnerisk samtidig. Hverken Arcade Fire eller instruktør Joseph lefler for nogen.
Den er svært tilgængelig. Penge kommer den ikke til at tjene mange af. I mellemtiden tjener den et andet formål, nemlig som føde til den mystik, der omgærder Arcade Fires univers, og som altid har holdt store kunstnere i live. Selv efter deres død. Se endelig Arcade Fires filmdebut. Men lyt den først og fremmest. Det er i samspillet mellem de associerende billedstrømme og det musiske design, at “The Reflektor Tapes” hæver sig over det forventede og leverer et sansebombardement, der er enhver groggy efterårssjæl forundt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet