Asterix: Byplanlæggeren
Udgivet 9. jun 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det handler om modstand. Det har det gjort lige siden Ove Sprogøe for første gang lagde dansk stemme til Asterix i den franske tegnefilm “Asterix og han gæve gallere” fra 1967. Modstand imod besættelsesmagten, centralstyret eller bare imod forandring personificeret ved Romerrigets Kejser, Julius Cæsar. Det gør det også i 2015, hvor den nu første tegnede 3Dficering af de trylledrikkende gallere er kommet til verden i “Asterix: Byplanlæggeren”. Denne gang rammer den hårdtslående gallermodstand og samfundssatire opgøret imellem land og by, udkant og metropol, den rådne banan og højhusghettoen.
Men hvem gider flytte ud i et nybygget ghettobyggeri i udkanten af ingenting, når man bor i dejlige Rom? Den klarer Cæsar let med løvepression, man er vel kejser/hersker/diktator. Måske Bjarne Corydon kunne fylde op i Nakskov eller resten af udkanten på den måde? Cæsar må være et handlekraftigt idol for de fleste centralstyringer. Der dog bliver udfordret her i “Asterix: Byplanlæggeren”, men ikke så meget af Asterix og de andre sure gallere, der vil have byboerne til at rejse hjem til byen igen. Modstanden kommer primært fra egne rækker, hvor de høflige slaver kræver frihed, bolig og ordentlige arbejdsvilkår. De får de. Sammen med et påbud om at betale husleje, hvilket er samme beløb som den løn, de nu får for deres nye lønarbejde, som minder en del om deres gamle slavearbejde. Den satiriske pointe er blot en blandt flere.
“Asterix: Byplanlæggeren” scorer maksimum på satireskalaen. Det eneste, der for alvor mangler, er rejsen. Ned til Kleopatra, det gamle Ægypten. Eller op til briterne, der banker romerne ved at opfinde nationaldrikken, te. For Romerriget byder på så meget eventyr, så mange oplevelser for Asterix og Obelix med følgeskab fra hunden Idéfix, der for øvrigt betyder tvangstanke på fransk.
Og så savner jeg Ove Sprogøe. Den måde han kunne give gentleman-attitude til barbaren Asterix ved pedantisk sammen med resten af det gamle stemmehold at udtale sit navn med et syngende, gammelnordsjællandsk iii. Asteriiix. For selv om alt er 3D-pænt og poleret, så er det næsten for meget forandring til en reaktionær fortælling som den om Asterix. Men til trods for de gamle tegnedage er væk, så er kernen den samme. Det handler om modstand.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet