At Kende Sandheden
Udgivet 17. jun 2004 | Af: chandler75 | Set i biografen
Nils Malmros viser i “At kende sandheden” farens liv og historie, som førte til dette punkt. Filmen starter i midten af 1940’erne, da faren som overkirug udfører en operation på en ung mand med hjerneblødning. Hospitalsscenen vises med sjældent set klinisk realisme – den unge mand skalperes, huden fjernes og der bores hul i kraniet. Derefter får vi et blik ned i hjernen – hvor Malmros tørt bemærker, at den hvide tråd er synsnerven. Det er ikke for sarte sjæle, men det sætter fra første øjeblik en stemning af realisme som i høj grad varer ved igennem resten af filmen.
Scenerne i barndommen og i voksenlivet giver et hudløst ærligt portræt af en menneskeskæbne, der drives af sine indre dæmoner og stilles overfor umenneskelige dilemmaer i forbindelse med brugen af toratrast. Historien om Richard Malmros bæres frem af to fantastiske skuespillerpræstationer – debutanten Lasse Brovst Andersen spiller den 11-årige Richard Malmros med følsom elegance og Jens Albinius er godt castet som den temperamentsfulde men ikke usympatiske overkirug. Scenerne mellem den ældre Richard Malmros og hans søn viser to voksne mennesker som aldrig rigtig har været inde på livet af hinanden men som finder et fælles mål i farens sidste år, nemlig at bevise at brugen af toratrast var et nødvendigt onde, og at der – som dele af offentligheden mente – ikke var tale om lægesjusk. William Rosenberg er glimrende som den ældre, lidt vrisne men dog jordbundne pensionerede overkirug, og Søren Østergaard spiller rollen som Nils Malmros som sandsynligvis kun Malmros selv ville kunne spille den.
Filmens eneste svage punkt er Nils Malmros’ oprulning af toratrast skandalen, hvor en fejlcastet Peter Schrøder spiller den ivrige og opsøgende journalist der afdækker sagen ved hjælp fra en kikset Deep Throat-agtig kilde. Scenerne er blottet for stemning, fungerer dårligt og bringer fokus væk fra den egentlige historie om Richard Malmros.
“At kende sandheden” er et skæbneportræt af de sjældne og accentuerer at Niels Malmros er en mesterlig historiefortæller når han tager udgangspunkt i sit eget eller sin families liv. Instruktørens stiller ikke sin far i et ukritisk positivt lys som familiemenneske, men giver ham igennem filmen professionel oprejsning i toratrast-sagen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet