Atomic Blonde
Udgivet 26. jul 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Hvis John le Carré går med tanker om at lave en musikvideo, kan han godt droppe det. Den er lavet. “Atomic Blonde” er selvfølgelig ikke en musikvideo i bogstavelig forstand. Det er en actionfilm. En uigennemskuelig, men stilfuld koldkrigsthriller, hvor en smuk kvinde tæver en masse grimme mænd, mens Berlinmuren vakler. Det er MI6 vs. CIA vs. KGB. Live fra Brandenburger Tor, 1989. Men først og fremmest er det en hip 80’er-playliste tilsat vold så smuk og velkoreograferet, at jeg næsten glemmer, hvor dårligt fortalt, det hele er.
Et eller andet er i hvert fald gået galt, siden historien fortælles i flashbacks af Theron, der afhøres af sine efterretningschefer. Måske er det dem, hun ikke kan stole på? Måske er det hende selv, der er fuld af løgn? Alle de (dobbelt?)agenter er svære nok at holde styr på uden plottets unødvendige springen i tid. Det kræver sin fortæller at fremstille fordækt agentvirksomhed, så det overrasker, men dog giver mening. Det lykkes ikke helt i “Atomic Blonde”.
Da hun må tæve sig gennem en flok tyske betjente, skynder hun sig at skrue op for George Michaels “Father Figure”. Fordi nysgerrige ører ikke må høre, hvad der foregår. Men nok mest, fordi det er sejt. Musikken er overalt i “Atomic Blonde”. Bortset fra én enkelt scene. Højdepunktet. En syv minutter lang, ubrudt actionsekvens, hvor Charlize Theron beviser, at “Mad Max: Fury Road” blot var begyndelsen på hendes regeringstid som filmverdenens actiondronning. Her nærkæmper hun sig ned gennem en trappeopgang. Uden musik. Kun akkompagneret af stønnen, slag, spark, skud – og den lyd en proptrækker laver, når den gennemborer en russer.
Vil man vide, hvad “Atomic Blonde” handler om, skal man nok læse tegneserieforlægget, “The Coldest City”. Filmatiseringen er i hvert fald ikke ret god til at forklare sig. Men som en række af fantastiske 80’er-sange tilsat stilfulde billeder af en smuk kvinde, der tæver en masse grimme mænd – der er “Atomic Blonde” en sært tilfredsstillende oplevelse. Som at danse til Depeche Mode med en John le Carré-roman i favnen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet