Babylon 5 - Sæson 4

InstruktionJanet Greek, Kevin James Dobson, Menachem Binetski, John Copeland, Mario DiLeo, Tony Dow, Kevin G. Cremin, Jim Johnston, David J. Eagle, Richard Compton, John C. Flinn III, Bruce Seth Green, John Lafia, Stephen Furst, Jesús Salvador Treviño, Michael Vejar, Adam Nimoy

MedvirkendeBruce Boxleitner, Peter Jurasik, Andreas Katsulas, Stephen Furst, Bill Mumy, Mira Furlan, Jeff Conaway, Claudia Christian, Richard Biggs, Jerry Doyle

Længde927 min

GenreSci-Fi, Action, Drama, Krig

IMDbVis på IMDb


Anmeldelse

Babylon 5 – Sæson 4

5 6
Lysår foran de fleste

Da de første afsnit af “Babylon 5” blev transmitteret i 1994, var der intet, som tydede på, at føljetonen ville køre over fem sæsoner og få så stor en fanskare, at der ville blive fremstillet utallige bøger, tv-serier og film om seriens univers og figurer. Manuskripterne var mildest talt rodede, skuespillet kedeligt, og hverken kulisserne eller computereffekterne imponerede. Som årene gik, blev seriens æstetik ikke mærkbart raffineret, men til gengæld fandt skuespillerne sig hurtigt til rette med deres fiktive alter egoer, og historierne gik fra at være ringe eller middelmådige til helt igennem fremragende. Faktisk begik seriens ophavsmænd stort set ingen fejl under føljetonens anden, tredje og fjerde årgang, der alle rangerer blandt flimmerkassens mest mindeværdige sæsoner til dato.

Ingen tv-serie før eller siden har været bare tilnærmelsesvis ligeså sammenhængende som “Babylon 5”. Dette er en føljeton, som belønner seerens opmærksomhed og loyalitet mere end nogen anden. Tilsyneladende tilfældige hændelser får pludselig stor betydning to eller tre år senere, og øjensynligt ligegyldige udtalelser får uforudsete konsekvenser, lige før man glemmer dem. Det kan altså være fatalt at gå glip af et par episoder undervejs, men serien er så gribende, at man aldrig får lyst til at springe et afsnit over. Og man får aldrig en fornemmelse af, at seriens skaber, J. Michael Straczynski, der for nylig skrev manuskriptet til Clint Eastwoods “Changeling”, strikker de røde tråde tilfældigt sammen.

Straczynski forfattede langt hovedparten af føljetonens manuskripter selv, og han havde allerede fra start planlagt at berette sin episke historie over fem sæsoner, og den 4. af slagsen blev den bedste. Fordi der blev sået tvivl om, hvorvidt en 5. årgang overhovedet ville se dagens lys, blev tempoet skruet gevaldigt op under den 4. sæson for at sikre, at flere af de sideløbende handlingsforløb blev rundet af. Altså gælder det om at holde godt fast, for der bliver ikke tid til at tage en lur undervejs. Den nådesløse spændingskurve og Christopher Frankes forførende synthesizer-musik får os lynhurtigt til at fortrænge computereffekternes forældede natur. Og der er ikke ét sort får blandt sæsonens 22 episoder.

Året er 2261, og hele universet trues af en race ondskabsfulde væsner, der blot er kendt som The Shadows. Efter at have ligget i dvale i århundreder er de gådefulde monstre vendt tilbage for at overtage universet, hvilket tvinger galaksens mange racer til at forsøge at skrinlægge gamle fjendskaber for sammen at afværge en altødelæggende krig. Men det er naturligvis lettere sagt end gjort, og menneskeheden, der spiller en afgørende rolle i konflikten, må døje med mange andre stridigheder på samme tid – både mellem folkefærd og enkelte individer. Seriens talrige twists bør naturligvis forblive usagte.

Der er masser af medrivende, episk drama, og dialogen er ofte ligeså grandios som de storladne krigsscener. Men ensemblet er spækket med talentfulde skuespillere, der nøjagtigt ved, hvordan pompøse replikker skal leveres, så de bevarer deres troværdighed. Rumvæsnernes særprægede udseender, navne og accenter afføder aldrig uønsket latter. Og Straczynski afsætter tilstrækkelig tid til godhjertet humor, bevægende kærlighedserklæringer og sekvenser, der stiller skarpt på de komplekse forhold mellem de multidimensionale karakterer, hvis gerninger konstant overrasker seeren på både godt og ondt. Kun Ronald D. Moores “Battlestar Galactica” har overtrumfet “Babylon 5” som nyere tids bedste science fiction-serie.

Video

Præsenteret i 1.77:1 anamorphic widescreen-format. “Babylon 5” var en af de allerførste tv-serier, der blev skudt i widescreen. Oprindeligt blev billedsidernes kanter beskåret, inden episoderne blev transmitteret på amerikansk tv i 4:3, men fans får heldigvis lov til at se afsnittene i widescreen på dvd, sådan som de bør opleves. Uheldigvis blev alle føljetonens computereffekter produceret i 4:3, hvorfor alle sekvenser med special-effects er blevet forstørret og beskåret i top og bund for at passe inden for dvd-transfernes widescreen-rammer. Disse sekvenser blev designet således, at man netop ikke ville miste vigtig billedinformation under fremtidige beskæringer til 16:9, men når man forstørrer video, daler kvaliteten selvsagt også.

Mange af scenerne ude i rummet virker uskarpe, og man distraheres undertiden, når en almindelig dialogscene går fra at være umådelig skarp og flot til sløret og grumset, blot fordi computereffekter tages i brug. Der er dog ingen tvivl om, at denne udgivelses 22 transfers er bedre end dem, der fulgte med dvd-udgivelserne af de tre foregående sæsoner. De fleste scener fremstår knivskarpe og byder derudover på hæderlig farve- og kontrastgengivelse. Grums og utilsigtet støj optræder sjældent, mens komprimeringsfejl og edge-enhancement aldrig forekommer.

Audio

Hver eneste afsnits lydside præsenteres i Dolby Digital 5.1. Hovedparten af lydeffekterne kommer fra fronthøjtalerne, mens baghøjtalerne sjældent benyttes til andet end åbenlyse lydeffekter og atmosfærelyde. Der er flere fine panoreringer, der optræder sjældent støj, og på trods af afsnittenes alder og begrænsede budgetter kommer lydeffekterne, replikkerne og musikken klart og tydeligt igennem. Brugen af subwooferen er tilpas.

Ekstramateriale

Der medfølger en kort, men interessant introduktion til sæsonen, som byder på udtalelser fra bl.a. Straczynski og adskillige skuespillere, der diskuterer sæsonens højdepunkter. Der er også indtalt kommentarspor til tre af afsnittene. Straczynski kommenterer to af dem, mens flere af hovedrolleindehaverne debatterer det tredje. Straczynski tilbyder en del seriøse kommentarer om serien og sine hensigter, mens skuespillerne hovedsageligt tager pis på sig selv og hinanden. Deres sarkastiske bemærkninger bevirker utallige latterbrøl, og det samme gør tre minutters fraklip.

Man har også mulighed for at se trailerne til alle boksens 22 episoder samt en række korte videoklip omhandlende sæsonens vigtigste begivenheder og karakterer. Dokumentaren “Celestial Sounds” (6 min.) fortæller om Christopher Frankes tjans som seriens komponist. Flere kommentarspor og længere dokumentarer havde været velkomne.

Hvis man endnu ikke har taget hul på “Babylon 5”, skal man selvsagt ikke starte med at se seriens 4. sæson. Danske fans af “Babylon 5” bør derimod øjeblikkeligt investere i føljetonens bedste årgang, som endelig er udkommet på dvd herhjemme, og tilhængere af genren bør i øvrigt tage et nærmere kig på serien øjeblikkeligt. Ganske vist er skivernes transfers uimponerende, men lydsporene er udmærkede, og ekstramaterialet er både underholdende og informativt.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Fremtiden begynder – eller ender – her og nu. “Her” er den enorme rumstation Babylon 5. “Nu” er det skæbnesvangre år 2261. Hærføreren John Sheridan har allerede erklæret rumstationen uafhængig og dermed kappet båndene til Jord-alliancen. Måske var det kun et spørgsmål om tid, før han var nødt til at kæmpe for rumstationens uafhængighed – og den tid er nu kommet.