Battle of Red Cliff, The
Udgivet 19. feb 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Det er ikke så mange år siden, at John Woo først gjorde sit indtog, og vi sad i små grupper og slugte alle hans film på videobånd med begejstring. Billedkvaliteten var ikke ligefrem overvældende, mange af filmene var beskåret, og nogle var synkroniseret med rædsom engelsk tale, der reducerede mange af dialogerne til det rene vrøvl, men ikke desto mindre indeholdt disse film en vitalitet, originalitet og stilsikkerhed, som de kedsommelige amerikanske actionfilm slet ikke havde.
Filmen er løst baseret på historiske begivenheder og udspiller sig i Kina i år 208, hvor riget er splittet i flere dele. Kejserens premiereminister Cao Cao er en magtsyg krigsfører, som overtaler kejseren til at lade ham lede et felttog for at knuse kongeriget i den vestlige del af landet, der er ledet af kejserens onkel Liu Bei. Cao Caos gigantiske hær bestående af 800.000 soldater og 2000 skibe går til angreb, og efter nogle indledende kampe må Liu Bei se i øjnene, at han får brug for allierede, hvis han skal gøre sig de mindste forhåbninger om sejr. Alliancen finder han i skikkelse af vicekongen Zhou Yu, spillet af Tony Leung, der er en poetisk kriger, som både mestrer fløjtespil, strengeinstrumenter og spyd, og hvis kone er kendt som den smukkeste kvinde i Kina, hvis skønhed muligvis er en medvirkende årsag til krigen.
“The Battle of Red Cliff” har været udsendt i Asien i to dele, som lagt sammen udgør lidt over fire timer. I den vestlige del af verden udsendes den i stedet klippet ned til to en halv time. Når den slags sker, plejer det som regel at være al personkarakterstikken og stemningsopbygningen, der ender på klippegulvet, og det er faktisk en temmelig nærliggende tanke, at det samme er sket her, hvor vi serveres en kaotiskspringende og ret overfladisk historie, som det er vanskeligt at fatte nogen synderlig interesse for.
Filmen lægger sig på linje med film som Yimou Zhangs “Hero” og “House of Flying Daggers”, men mangler Zhangs poetiske sans, som den i stedet erstatter med Woos filmiske signaturer så som et uendeligt antal soldater, der onduleres i slow-motion; duer, der flyver gennem bakker; og endda den velkendte skakmat-situation, hvor pistolerne blot er erstattet med sværd. De elementer fungerede fint i film som “The Killer”, hvor de blev leveret med glimt i øjet, men sat i en alvorlig ramme som her, virker de blot ufrivilligt komiske.
At se en mand blive dræbt er en tragedie – at se hundrede virker hurtigt trivielt og på trods af filmens bigger-is-better-filosofi, så bliver den hurtigt en små-kedelig opvisning i overdrev, som uden en følelsesmæssig indgang blot er en temmelig ligegyldig affære. Flot er “The Battle of Red Cliff” bestemt, men det kan bedre betale sig at blive hjemme og gense “A Better Tomorrow”, hvor Woo præsterede al den opfindsomhed og vitalitet med en håndfuld skuespillere, som han nu om stunder desværre end ikke kan genskabe med 3000.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet