Bedrag
Udgivet 25. jun 2007 | Af: The Insider | Set i biografen
Ryan Phillippe er god som O’Neill, men karakteren er knap så interessant – han bor sammen med en sød og flot, men kedelig kæreste, der ligesom så mange af filmhistoriens andre agentkoner hurtigt begynder at brokke sig over sin mands tidskrævende arbejdsengagement og manglende tilstedeværelse i hjemmet. Scenerne mellem de to er ensformige og overflødige, men instruktør Ray og manuskriptforfatterne Adam Mazer og William Rotkos primære interesse er nu også Hanssen: En omvandrende gåde, kendt som en dedikeret kirkegænger, god far og hårdhudet patriot, men som uden venners og familiemedlemmers vidende spionerede for russerne under og efter den kolde krig, og nu afsoner 23 timer i døgnet i isolation.
Coopers udgave af Hanssen udstråler troværdig anger og sorg over at placere konen og børnene i en uhyre vanskelig situation, men også en foragt over for et land og en regering, som ikke formår at fange en farlig synder, også selv om det egentlig er ham selv. Både Coopers præstation og virkelighedens Hanssen er ekstremt fascinerende størrelser – det er den slags uforudsigelige og på mange måder udfordrende personligheder, som mange af nutidens thrillere savner. Og ligesom i klassikere som “Alle præsidentens mænd” er billedsiden minimalistisk, men kompetent, tempoet langsomt, men aldrig sløvt. Vi får virkelig lov til at smage på ordene, nærstudere kropsproget og beundre de subtile visuelle og auditive detaljer. Mychael Dannas musik er i øvrigt fremragende.
Det er en fornøjelse at prøve at dissekere Hanssens facade i følgeskab med O’Neill. Men desværre begynder filmen at halte lidt efter den første, blændende time. Den indtil da ellers så originale og ukonventionelle thriller begynder at blive mere traditionel, og dialogen og scenerne i sig selv begynder at klinge falsk og virke påklistrede og manipulerede frem for autentiske og plausible. O’Neills transformation fra beundrer af Hanssen til entusiastisk dobbeltagent sker også for hurtigt. Slutningen er dog fantastisk, om end lettere utroværdig. “Bedrag” er en god thriller, der let kunne have været fremragende, men som er et must for både thrillerfans og de skeptikere, der for længst ellers har givet genren den kolde skulder.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet