Begravet i fortiden
Udgivet 18. sep 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Forestil dig, at “Taken”-filmene ikke var pumpende action, men derimod roligt detektiv-thrillende. Så får du “Begravet i fortiden”, der som “Taken” har uforklarligt onde skurke, der kidnapper nogens datter eller kone, som så skal findes og bringes tilbage af en machobestemt Liam Neeson, der siger handlekraftigt vrede ting som ”mother fucker” i telefonen, når kidnapperskurkene ringer efter deres penge. Han får det til at se så let ud, ham Liam Neeson. For let.
Sagen virker dog først ikke så let. Hvem har konenappet? Svaret er begravet i fortiden… Eller i hvert i en overfladisk internetsøgning. Det finder den gammeldags Dirty Harry-klon, Scudder, ud af, da han får hjælp af en hjemløs dreng med et ordforråd støbt i street på det lokale bibliotek. Ganske let erfarer Scudder, at en stribe narkofolk har fået kidnappet og dræbt deres kære. Et tilfælde? Nej, sgu da! Sådan bliver den garvede privatdetektiv igen og igen nærmest overfaldet med lette ledetråde og af beviser, der er lige så tydelige som opbygningen af “Begravet i fortiden”.
Men bare fordi de psykopatiske kidnappere – naturligvis latent homoseksuelle – afsløres tidligt, så behøver det ikke at bortføre spændingen. Det viste Alfred Hitchcock gang på gang, når han afslørede morderen med det samme. Netop derfor blev det så skræmmende at indlogere sig hos Norman Bates. Vi vidste, han var Psychopat. Det gælder også her, men motivet skifter, hvilket ikke virker tilsigtet eller godt. Først er de idealistiske, de har en sag, som de kidnapper og dræber for. Den sag skal du ikke have været ansat i narkopolitiet længe for at regne ud. Men pludselig handler det så alligevel kun om den kuffert med en løsesum i dollarsedler, som Liam Neeson vanedygtigt bærer rundt på. Det fjerner alt logik fra “Begravet i fortiden”, men måske det også er en ond pointe i sig selv? At der ingen mening er i noirmørket. Jeg er ikke sikker.
Hvis der er noget kidnappergalt i dit nabolag, så ville jeg ikke ringe efter Ghostbusters, men derimod Liam Neeson. Han kan det pis. Men giv dog manden en udfordring. Fjern livlinerne. Gør det svært. Så bliver det lettere at holde af hans film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet