Big Eyes
Udgivet 4. mar 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Kan det passe? Er han virkelig blevet voksen, Tim Burton, filmverdenens evige legebarn? Tja. Det ser sådan ud. Næsten. Det normalt så fabulerende syrehoved, der har givet os Johnny Depp som “Edward Saksehånd” og som dræbende barber i “Sweeney Todd”, tøjler med “Big Eyes” sin vilde fantasi i en historie, der er hentet fra virkelighedens verden. Det er ikke en dårlig ting. Men det er noget andet end de mærkværdige og uforudsigelige film, Burton har forkælet os med tidligere.
Der går dog lang tid, før Margaret bliver anerkendt for sit arbejde. Hendes mand, den fallerede maler Walter, spillet af Christoph Waltz, stjæler nemlig æren for de storsælgende malerier. Mens han fører sig skamløst frem i rampelyset, må Margaret spille rollen som kunstnerens hengivne og underdanige hustru. Her er der forskel på Burton og Keanes. Hvor Burton er enormt selvbevidst i sine stilistiske eksperimenter, er Margaret naiv og ligefrem. Hun er ikke bange for at gribe til klichéer som ”øjnene er vinduet til sjælen,” når hun skal forklare sin kunst for Walter.
Christopher Waltz har brug for al sin elegante veltalenhed i rollen som mestermanipulatoren Walter. Han leverer et morsomt portræt af en charmerende lystløgner, men uden at nå højderne fra sine glansroller i Tarantinos “Inglourious Basterds”, og “Django Unchained”. Walter fremstilles så glat, at jeg sjældent fornemmer mennesket bag den livlige ordstrøm. Det kunne ellers have været spændende at blive klogere på, hvad der foregår inde i en mand, som har bygget hele sin eksistens på et fundament af løgne og halve sandheder. Amy Adams imponerer derimod som Margaret, der med sine kampe inkarnerer kvindebevægelsens spæde begyndelse. Allerede i åbningsscenen konstateres det, at 1950’erne var en storartet tid – hvis man var mand. For foregangskvinder som Margaret var kvindefrigørelsen en hård kamp med mange tilbageslag. Hun forlod sin første mand – inden den slags var moderne – for blot at havne i kløerne på Walter. Da hun endelig siger fra og kræver det, der retmæssigt er hendes, er det ikke kun en personlig sejr. Det er også et billede på en spirende kvindekamp.
Burton tøjler galskaben og fortæller en sand historie om kunst, bedrageri og kvindefrigørelse. Det er mere stramt og fokuseret, end jeg har set ham længe. Men det er også lidt på bekostning af den flyvske fantasi, der gør ham til en af filmverdenens mest elskelige særlinge.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet