Big Sick, The
Udgivet 16. aug 2017 | Af: Andreas Ellemann | Set i biografen
Det her er en romantisk komedie i klassisk forstand. Jeg kunne fortælle dig, at de to hovedpersoner finder sammen til slut, og du ville næppe være overrasket, da det trods alt er netop en romantisk komedie. For det afslører ikke noget vigtigt i den her romcom. Hovedpersonen Kumail Nanjiani spiller nemlig sig selv i en film, som han og sin nuværende kone, Emily, selv har skrevet om deres forholds noget turbulente begyndelse. Og selv om jeg delvist kendte slutningen på den historie, vidste jeg ikke, hvor rørende den ville være. Og jeg vidste heller ikke, hvor meget sjov man kunne få ud af seriøse emner som kærlighed, sygdom, religion, kultur og utroskab.
Der er stor kemi i sådan en lortescene. Nærmest som en mere komisk version af “La La Land”, hvor legende sang og dans er udskiftet med lige så legende humor. Men ikke unaturlige one-liners som i et sitcom-forhold. Det er jokes, der føles, som om de kommer fra et rigtigt forhold. Deres kærlighed tydeliggøres ikke igennem sang, dans eller kys og kram, men i deres samtaler. Zoe Kazan er charmerende og utrolig nem at elske som den selvsikre og ærlige terapistuderende, Emily, og Kumail er sjov med sine “Seinfeld”-agtige standup-rutiner spredt rundt i historien. Men samtidig troværdigt presset af hans pakistanske families insisteren på at arrangere et ægteskab med en ordentlig muslimsk pige, der for Kumails skyld lader, som om hun kan lide “X-Files” og højrøstet erklærer ’The truth is out there!'.
Og det er stadig sjovt trods lungeinfektioner og koma. Det er nemlig den gode slags koma, forsøger Kumail at forklare de to forældre, ligesom der er gode og dårlige kulhydrater. De synes ikke, det er sjovt. Men efter et akavet standup-show med svigerforældrene som tilskuere og en del whisky efterfølgende, begynder de også at falde for ham. Ligesom jeg falder for dem, Kumail og den stakkels hospitalsindlagte Emily.
Og selv der på hospitalet er der humor blandt sorgen og frygten. Selv i en intim samtale om utroskab kan der findes komik. Selv i kulturelle identitetsproblemer og arrangerede ægteskaber er der jokes, som er værd at fortælle. Men det bliver aldrig for meget eller for plat som i de romcoms, der har defineret genren, hvor parret ikke overraskende og altid får hinanden til sidst. “The Big Sick” har ikke en overraskende slutning, men den har i stedet morsomme og rørende overraskelser hele vejen hen til den.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet