Black Snake Moan
Udgivet 1. nov 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD







Kristendommen er dog stadig knyttet til den gudfrygtige Lazarus, ligesom han i overført betydning lænkes til Rae – og hun i bogstaveligste forstand til hans radiator – da han finder hende forslået, udnyttet og forladt på nærmeste vej. Rae kommer muligvis som sendt fra himmelen og er i hvert fald et kald for den sorte ex-musiker. Hun forhindrer, at han går helt i hundene, og til gengæld forsøger han sammen med den massive jernlænke at gøre sit til, at den unge og promiskuøse kvinde får bugt med sit umættelige sex-behov.
“Black Snake Moan” er i allerhøjeste grad en film om omsorg og svigt. Det er en film om tillid og mangel på samme, og de to hovedkarakterer præges da også af barske forhistorier. Hun er tydeligvis blevet udnyttet af mænd på stribe, har muligvis fundet prinsen på den hvide hest i den neurotiske Ronnie – i øvrigt spillet uden overbevisning af musikikonet Justin Timberlake – men han er taget på springtur i den amerikanske hær og har overladt hende til sit. Lazarus er netop blevet forladt af konen efter et mangeårigt ægteskab, der trods hans store ønske derom aldrig har givet ham børn. Midt i al elendigheden får den forsmåede ægtemand imidlertid mulighed for at overbevise sig selv om, at der stadig er noget at tro på – at der stadig er en Gud.

Men “Black Snake Moan” har dog sine problemer. Uden at gå i detaljer kan det afsløres, at de to sjælevenner naturligvis skal forsøge at redde sig ud af deres respektive kattepiner, og da Guds ord er fyldige, giver det en noget frelst og vel også unødvendig slutning. Malplaceret er den i hvert fald og gør, at filmen ikke bliver rundet af på en ordentlig måde.
Det rokker dog ikke ved det stærke filmsprog, der umiddelbart synes tyktflydende i symbolske handlinger, men ikke desto mindre er velafbalanceret og nuanceret i sin struktur. “Black Snake Moan” er en oprørende historie, javist. Men råstyrken, fremdriften og fascinationen ligger stadigvæk i det fremragende skuespil, de fascinerende karakterer og ikke mindst den fængslende musik. Den afdøde bluesmusiker R. L. Burnside – som filmen er dedikeret til – giver indledningsvis sit besyv med: ”Der er kun én slags blues, og den findes mellem en mand og en kvinde, som er forelskede”. Det kan med god samvittighed tilføjes, at blues også kan eksistere mellem særligt opståede partnerskaber.








“Black Snake Moan” er et velslebent og musisk sydstatsdrama, hvor to atypiske sjælevenner finder fælles takt og rytme midt i kærlighedens hjerteskærende smerte. Stærkest er filmens kompromisløse brug af sydstatsblues, men også det kærkomne comeback til Samuel L. Jackson i hans bedste rolle i årevis er hele filmen værd. Den aparte fortælling kan umiddelbart synes tyktflydende af symbolik, men har ikke desto mindre umådeligt højt til loftet og er spækket med nuancer og forgreninger. Det gode drive drukner desværre i en sjusket og unødvendig afslutning, men rokker ikke ved et glimrende udtryk, hvor musikken er alt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet