Bordertown
Udgivet 29. aug 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Til alt held for Adrians efterforskning lykkes det et af ofrene, den purunge Eva Jimenez (Maya Zapata), at undslippe en levende begravelse. Den amerikanske journalist øjner i forbifarten den gode historie, der kan indgyde respekt hos den undseelige chefredaktør George Morgan (Martin Sheen) og udløse den ønskede forfremmelse. Helt alene om at trække læsset er hun tilmed ikke, for meget belejligt viser det sig, at ungdomsflammen Alfonso Diaz (Antonio Banderas) er udøvende redaktør på det lokale, regeringskritiske dagblad. Engagementet hviler imidlertid ikke kun på karrierespringet som den lysende gulerod, men har også et malplaceret rodfæste i Adrians barndom, der afstedkom rovmordet på faderen i forbindelse med hans arbejde på en frugtplantage.
Sammen med de mange huller i plottet og tilsvarende sidespor er barndomsminderne dog en fortænkt sidehistorie, der gør flittigt brug af alle dramatik- og kærlighedsklichéerne og ikke altid forholder sig helt stringent til fortællingens realisme. Filmens univers fremstår en kende firkantet med de onde som gennemført onde, og de gode derimod gennemført gode. Alligevel er det en vigtig sag, Gregory Nava her har på hjerte, men spørgsmålet er nu alligevel, om ikke den gode sags tjeneste risikerer at drukne i et sammensurium af genrefilmens mangler.
Det kan der nu nok alligevel – det er i hvert fald hovedkarakterens faste overbevisning – selv om regeringens lakajer selvfølgelig gør alt for at stikke en kæp i det berømte hjul. Der er med andre ord lagt i kakkelovnen til en grandios finale, der læner sig op af det patetiske. Mere forceret er dog den ikke videre vellykkede (eller heldige) sammenkædning mellem hovedofret Evas rædselsoplevelser og latino-sangerindens bladskribent, der roder sig ud i et parallelforløb under jagten på afsløringen af den gode historie og de organiserede bagmænd.
Og så et mindre klagemål: Hvorfor skal en hæderskronet skuespilbegavelse som amerikanske Martin Sheen rode sig ud i denne mellemfornøjelige “Bordertown”, der flirter massivt med det doku-dramatiske, og det endda i en perifer birolle som underkuet redaktør? Som hovedperson havde han i det mindste haft mulighed for at løfte Gregory Navas sandhedssøgende drama op på et anstændigt plan, men omvendt er der nu nok også noget om den forslidte floskel, at sex og i denne ombæring latinobomben Jennifer Lopez sælger. Bortset fra det, de tyktflydende klichéer og eventuelle plotforvirringer kan “Bordertown” stadig ses for det informative bidrag fra bagsiden af virkelighedens verden.
“Bordertown” er tydeligvis en fortælling, der har ligget instruktør Gregory Nava meget på sinde. Det grufulde og væsentlige budskab fornemmes og er allestedsnærværende. Det er de mange klichéer og arketypiske karakterkonstellationer desværre også. Derfor bliver “Bordertown” aldrig andet end en storm i et glas vand, men kan dog ses for sit informative og dokumenterende islæt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet