Brooklyn
Udgivet 9. feb 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det her er en ordentlig film. Pæn med gode manerer. Ligesom hovedrollens Saoirse Ronan, der rejser fra Irland til titlens Brooklyn for at forbedre sine muligheder. For at finde en mand. Præcis som sådan en ordentlig og pæn pige bør gøre. Og det gør hun så med en morale om, at det kan være svært at forlade sin opvækst og hjemstavn bag sig, imens man vokser. Fra pige til kvinde.
Også symbolsk er “Brooklyn” den pæne pige. Eilis betyder et løfte til Gud. De gifter sig, men snart bliver deres kirkeløfte sat på prøve, da hun må haste hjem til begravelse i Irland. Det er nu dejligt hjemme. Hun bliver tilbudt job, men vigtigere endnu så er der også en sød fyr fra hjemstavnen, der viser interesse. Han er også ordentlig. Holder pladser i kirken. Han er et godt parti, men hvad med løftet til Gud? Vil Eilis ikke leve op til sit navn? “Brooklyn” gør intet forkert – jeg var aldrig i tvivl.
Derfor er det også kun den ene halvdel af “Brooklyn”, der er god at se. Netop den, der ikke foregår i Brooklyn, men derimod i den hjemstavn, som hun hjemvender til. Tiden i USA er den letteste american dream. Smil, find job og mand – så kører det. Men hjemme i Irland venter splittelsen: En mor og veninder fra barndommen. Er de vigtigere end en italo-ægtemand i New York? Det spørgsmål kunne en mindre poleret og uordentlig film have fået et djævelsk drama ud af. Men Eilis hedder som bekendt Eilis. Her er svaret klart.
Det at være en fremmed, der hvor man er født, og der hvor man nu er flyttet hen for at leve sit voksne liv, vil altid være et aktuelt emne, så længe mennesker bliver ved med at flytte sig. Det er også et svært emne – selv uden violiner – og som ikke bare bliver let, fordi man til bal i kirken finder sig en mand at kysse på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet