Brothers

InstruktionJim Sheridan

MedvirkendeJake Gyllenhaal, Natalie Portman, Tobey Maguire, Clifton Collins Jr., Bailee Madison, Sam Shepard, Mare Winningham, Taylor Geare, Patrick Flueger, Jenny Wade, Carey Mulligan, Omid Abtahi, Navid Negahban, Ethan Suplee, Arron Shiver

Længde104 min

GenreDrama, Krig

I biografen18/03/2010

Brothers

3 6
Amerikanske brødre

Scene for scene er Susanne Biers “Brødre” og den amerikanske genindspilning “Brothers” stort set identiske. Nuancerne er få og små, og dem kunne vi jo så se nærmere på i det følgende. Lad os imidlertid lade det blive ved konstateringen og så kigge på “Brothers” som selvstændig film uden at skele til og sammenligne med de danske brødre Thomsen og Lie Kaas.

Tommy har netop fået sin frihed efter afsonet fængselsstraf ovenpå et bankrøveri. Broderen Sam er den perfekte mand, far og søn, der som en god patriot passer såvel forstadsfamilie som værnepligt. Han skal udsendes til Afghanistan for at kæmpe for frihed, men friheden veksles brutalt til fangenskab i Afghanistans klippehuler. På hjemmefronten tror alle, inklusive hans smukke kone Grace og deres to døtre, at han er død. Familiens sorte får, Tommy, overtager langsomt den afdøde brors rolle, men bedst som en ny familieidyl har indfundet sig, vender Sam tilbage – trekantsdramaet er en realitet. Men kan familien overleve, at man som brødre deles, og kan Sam problemfrit genopstå fra de døde ovenpå krigens gruopvækkende oplevelser?

Overordnet set er der ikke meget at indvende mod “Brothers”, hvor historien – som bekendt – er dygtigt og dramatisk skruet sammen. Alligevel føles den amerikanske forbrødring næsten lige så kønsløs og blankpoleret som det forstadsmiljø, den udspilles i. Særligt er filmens klimaks med Sams tilbagevenden forbavsende ufarlig og med mangel på nerve. Det uforløste klimaks hænger primært sammen med det fatale fejlcast, som den drengede Tobey Maguire udgør i rollen som den etablerede patriotiske familiefar Sam. Den hjemvendte krigers paranoide selvpineri og raseri leveres mest af alt med hysterisk overspil frem for nervepirrende intensitet af den hedengangne Spider-Man.

Natalie Portman er anonymt hæderlig som kvinden, hvis nåde der kæmpes om, men hun inviterer os aldrig helt ind under den hjemmegående forstadshud i sorgens stund, hvor den uvirkelige besked om hendes mands død så barskt bliver leveret. Der bliver holdt igen, hvilket meget vel beskriver den samlede følelse af filmen – håndbremsen er trukket. Det tredje hjul i den umage trio er derimod helt rigtigt sat på. Jake Gyllenhaal er overbevisende som den uønskede søn, der aldrig blev hverken sportsstjerne eller krigshelt som brormand. Ja, man sidder næsten og ønsker, at Gyllenhaal havde besat den mere krævende rolle som den hjemvendte krigsveteran. Måske udfaldet i så fald havde været anderledes vellykket.

Et mere stramt fokus kunne have hjulpet “Brothers” til at blive en mere end habil film, men hvis det er krigens absurditet og den hjemvendte soldats tilpasningsproblemer, den vil vise, så er det bare set mange gange og meget bedre før på amerikansk film. Her kan man roligt vende blikket mod Oscartriumfatoren “The Hurt Locker” eller genrens bedste i det forgangne årti, “Jarhead”, der også har Gyllenhaal i en central rolle. Filmens fokus burde derimod nok have været snævret ind omkring slynglen versus krigeren, og hvordan de har en vidt forskellig samfundsstatus, og det til trods for, at krigeren Sam volder væsentlig mere skade end slynglen Tommy. Dette tema bliver strejfet kort i den glimrende indledning, hvor en af Sams døtre ved middagsbordet beretter, at hendes far skal ned og slå de onde ihjel, hvortil Tommy sarkastisk replicerer: ”Hvem er de onde?”

Har du altid grublet over, hvordan Biers “Brødre” ville opleves med et andet cast og på et andet sprog, så er denne, i en dansk sammenhæng, lidt sære anakronisme uomgængelig. Ellers er der ikke meget at komme efter i denne langt mere glatte og ufarlige “Brothers”, der som sådan ikke fejler noget, men som i den grad mangler nødvendighed og hjerteblod, hvilket den danske original gerne måtte have delt mere rigt ud af til denne middelmådige filmiske bror.

Deres far undrer sig over, hvordan hans to sønner kunne falde så forskelligt ud. Grace undrer sig over, at hendes mand, Sam, gider bruge så megen energi på sin uduelige bror Tommy, der er røget ud i kriminalitet og først lige er kommet ud af fængsel. Sam er den perfekte bror, der altid har gjort alt efter bogen og er fulgt i sin fars fodspor som officer i marinekorpset. Tommy er ham, der aldrig er lykkedes med noget, aldrig har taget ansvaret for noget. Men da Sam meldes død under sin seneste mission til Afghanistan, viser Tommy sig fra en ny side. Han træder til som Graces største støtte og hjælper hende med børnene og med alt det praktiske. Han træder bogstavelig talt i sin brors sko.