Brudte favntag
Udgivet 20. aug 2009 | Af: Benway | Set i biografen
At Pedro Almodóvar er helt og aldeles betaget af Penélope Cruz er vist ikke nogen hemmelighed, og i “Brudte favntag” finder han atter anledning til at udtrykke begejstringen ved at filme hende på utallige måder og i al slags tøj, parykker og frisurer.
Optaget af hende er ikke mindst Harry Caine, som engang var filmskaber under navnet Mateo Blanco. Han har imidlertid mistet synet og residerer nu i en lejlighed i Madrid, hvorfra han fortsat påtager sig skrivejobs. Fortiden kommer dog snart frem i dagens lys, og udspurgt af sin ihærdige hjælper beretter han om den kæde af årsager, der bragte ham i hans nuværende situation. Vi hører ikke mindst om kvinde Lena – spillet af Cruz – som fik hovedrollen i en af Harrys film, og som han forelskede sig i med alvorlige konsekvenser. Snart begynder fortidens hemmeligheder at pible frem.
Den ildevarslende titel “Brudte favntag” er dog også på mange måder en beskrivelse af filmen, for selvom alle involverede er særdeles velspillende, så kommer den dog aldrig for alvor under huden på en. Det punkt, hvor filmen for alvor skal gå op i en højere enhed, indtræffer aldrig – måske fordi selve historien simpelthen er for ligetil, og hemmelighederne ærlig talt ikke voldsomt interessante. Den grundlæggende nysgerrighed, som filmen bliver nødt til at vække, hvis den rigtig skal holde interessen, forbliver ganske uberørt. Det er synd, for ellers er filmen en fin opvisning i Almodóvars evner. Visuelt er den så indbydende som altid med farverige kulisser, og Almodóvar får det maksimale ud af Cruz, som han lader klæde i spraglede rober og endda med en Audrey Hepburn-frisure. Hvis ikke filmen aktiverer ens følelsesregister, så er dens sanselighed næsten i sig selv nok til at indløse billetten.
Alligevel kan man ikke undgå at føle sig en kende skuffet over filmen, som må regnes for en letvægter i Almodóvar-regi, og filmen har hverken “Alt om min mor”s hjertelighed, “Tal til hende”s foruroligende hengivenhed eller “Volver”s charme og livsglæde. Det siger dog noget om Almodóvars evner som filmskaber, at han selv for nedsat blus fortsat er et spændende bekendtskab, og hvis man ikke er overvældet, så er man dog stadig godt underholdt af hans lune humor og skæve vinkler på tingene.
I filmens sidste scener ser man glimt fra den fiktive komedie, som Caine har arbejdet på, og den viser sig at minde en hel del om Almodóvars egen “Kvinder på randen af et nervøst sammenbrud”. Den opdigtede scene er blandt de sjoveste og bedste i filmen, og selvom “Brudte favntag” er en glimrende film, så efterlod den dog undertegnede med et ønske om, at det var den film, jeg så i stedet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet