Cairo Confidential

InstruktionTarik Saleh

MedvirkendeFares Fares, Slimane Dazi

Længde106 min

GenreThriller

IMDbVis på IMDb

I biografen12/10/2017

Anmeldelse

Cairo Confidential

4 6
It’s Cairo

Det er ikke hver dag, at en egyptisk film når vores længdegrader. Og hvis man var rigtig pernitten, kunne man også hævde, at “Cairo Confidential” som svensk/dansk/tysk co-produktion ikke rigtig ændrer på det. Men alligevel. Tarik Salehs ferme noir-thriller er vævet så tæt ind i virkelighedens Egypten, at det kun er Fares Fares’ cv, der afslører en skandinavisk forbindelse. Her siger han imidlertid farvel til Assad og Afdeling Q og goddag til Raymond Chandlers korrupte asfaltjungle. SAS-flyet til 1950’ernes L.A. mellemlander bare lige i Kairo.

Regnen er det eneste, der mangler. Livslede, sved og den mystiske, myrdede dame er på plads.Og smøgerne. Der bliver røget vanvittigt meget i “Cairo Confidential”. Hver gang Fares Fares’ detektiv Noredin ikke vrisser af en kollega, en stikker eller en overordnet, ryger hænderne i lommerne. Et tjik! fra en zippo-lighter senere, og han er der næsten – Bogart med cigaretten hængende tungere end poserne under øjnene. Der må næsten være tale om en slags rekord, for Spade og Marlowe og de andre smed i det mindste nogle gange smøgen for at tage en bourbon. Noredins ‘poison of choice’ er derimod store hashjoints, så stemnings-tågen kommer ikke rullende i de skumle nattetimer, så meget som den bogstaveligt talt siver ud af vores helt.

Mysteriet er lige så klassisk som den desillusionerede detektiv. En sangerinde findes myrdet på det eksklusive Nile Hilton, og Noredin øjner noget luskeri. Den eneste mistænkte er et parlamentsmedlem med nære forbindelser til Præsident Mubarak. Det eneste vidne, stuepigen, er en illegal indvandrer fra Sudan, som er forsvundet. Ikke op i røg, for så havde Noredin nok fundet/inhaleret hende, men hjem til sin menneskehandler-chef, der forsøger at undgå politiet og i stedet afpresse parlamentsmedlemmet. Noredin er lige blevet forfremmet af sin onkel og er på alle måder en korrupt satan. Så han tøver. Indtil sangerindens lige så smukke veninde melder sin ankomst og gør ham interesseret i mere indgående undersøgelser.

Det bliver sværere, jo mere han forsøger, primært fordi politistyrken har et godt forhold til enhver mand med magt. Men også fordi Egypten er halvt på vej i opløsning. Et kaos, der nogle gange forplanter sig til historien selv. Det bliver en kende dunkelt, hvem der snyder hvem, men Tarik Saleh styrer i hvert fald Noredin sikkert mod en åbenlys lortesituation. Det var jo også fuldstændig lige meget, at Raymond Chandler ikke engang selv vidste, hvem der var morderen i “Sternwood-mysteriet”. Det er stemning og persontegning, der er i fokus. I høj grad med byen Kairo selv som en medlevende karakter. Den larmer og støver, åbner sig som en varm favn og spytter den trætte politimand ud igen i en konstant cyklus. Et fuldstændig umuligt sted at kontrollere.

På både godt og ondt. Tarik Saleh har en sund skepsis over for det klassiske billede af helten, der genopretter lov og orden. De to størrelser synes heller ikke ligefrem at følges ad i Mubaraks Egypten. På den anden side er netop diktatorens undertrykkelse også ved at have spillet fallit. Allerede i første scene ser man referencer til Facebooks informationsdeling og den ikoniske Tahir-plads. Noget er på vej, og da det eksploderer, står Noredin tilbage med sin ‘lille’ sag og en ret problematisk politi-uniform. Det giver endnu mere tyngde til hans labyrintiske problemer, at hele byen omkring ham løber mod en forandring. Som om et speget krimiplot ikke var nok, nu skal man sgu også vælge side.

Tarik Saleh har lavet en bemærkelsesværdig hybrid af meget filmisk film-noir og kaotisk realisme. Den føles til tider som en tjekliste af troper fra “Chinatown” og den anden “Confidential” (med L.A. foran), men smider samtidig en god Fares Fares lige ind i Kairos forvirrende virkelighed. Dér, hvor alt ikke er til at styre. Dér, hvor revolutionen endelig kom, og hvor de onde, rige og magtfulde blev stillet til regnskab. Og dér, hvor en egyptisk milliardær med tråde til Mubarak faktisk blev dømt for mordet på sangerinden Suzanne Tamim i 2008. Han er forresten i sommer blevet benådet og tilbage på forretningstinderne. Forget it Noredin, it’s Cairo!

Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Noredin er en korrupt politiefterforsker i Cairo, som systematisk afpresser de lokale kriminelle for penge. I en tåge af stoffer og alkohol holder han sig oven vande i et retssystem, der er på kanten af et kollaps. Efterforskningen af mordet på en kendt sangerinde, der findes død på The Nile Hilton Hotel, havner på Noredins bord.

Det der ligner et simpelt jalousidrama, viser sig hurtigt at være mere kompliceret end først antaget, og sporene fører helt ind i den politiske magtelites inderkreds. Noredin begynder at stille spørgsmålstegn ved sin egen moral, mens han bliver draget ind i en mørk labyrint af prostitution, mord, magtmisbrug og skjulte politiske motiver.