Chappie
Udgivet 4. mar 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Neill Blomkamp er tilbage! Ikke på niveau med debuten “District 9”, men tilbage i Sydafrika, hvor succesen, der siden banede vej til Hollywood, Matt Damon og “Elysium”, begyndte. Og igen har den sci-fi-glade instruktør noget socialt indigneret på hjerte. I virkeligheden laver han film som Ken Loach. Behjertet socialrealisme, som hos Blomkamp er forklædt i en robotfremtid med bad guys og guns. Men opråbet er det medmenneskeligt samme som hos Loach: Vær gode ved dem, der har mindre.
I “Chappie” tager Blomkamp fat om en anden socialrealistisk traver: Diskussionen om arv og miljø. Betyder det noget om samme forudsætningsløse barn vokser op hos enten en ressourcestærk person, der elsker kunst og kreativitet, eller hos en gangsterbande, der må stjæle sig til dagens levebrød? Selvfølgelig gør det det. Vi er ikke født gode eller onde, men formes af vores omgivelser. Det særlige hos Blomkamp er bare, at pointen ikke leveres med et almindeligt spædbarn, men med en kunstigt intelligent robot, der hedder Chappie.
Heller ikke denne tredje spillefilmsgang kan Blomkamp dy sig for fristelsen til at bruge sit sci-fi-kram til at smadre med. I “Chappie” bliver det dog selvdestruktivt med hjælp fra den forfejlede rammehistorie på våbenfabrikken, hvor robotopfinderen har en ond, ond og uforklaret psykopatisk konkurrent malplaceret spillet af Hugh Jackman. Han vil ødelægge opfinderens politirobotter, så han selv kan få lov at pløkke løs med sin dronerobot, Elgen. Et eller andet sted i den samlebåndshistorie er det vist gemt nogle betragtninger om kunstig intelligens vs. menneskelig kontrol, men det fortoner sig i Jackmans galning, der vist nok er skør, fordi han er tidligere elitesoldat. Den fine fornemmelse for sociale sammenhænge er en by på Elysium, når det tilsvarende gælder karakternuancer.
Måske er årsagen til, at Ken Loach holder sig fra sci-fi-filmens teknologiske glitter, at det er for fristende. For nok er Neill Blomkamps sociale sci-fi fyldt med gode idéer, flot CGI-tech og humane budskaber, men det smadres desværre af trangen til at smadre. Og af Sharlto Copley.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet