Chicago
Udgivet 3. apr 2003 | Af: chandler75 | Set i biografen
Kelly er dog endt i fængsel efter at have skudt sin søster og mand, som hun fandt i lag med hinanden. Snart får hun følgeskab af Roxie, som også ryger bag tremmer for mord. Der er ikke plads nok bag fængslets indesluttede mure til to så store egoer, så de må begge kæmpe med alle midler om den manipulerende stjerneadvokat Billy Flynns (Richard Gere) gunst. Flynn skyr ingen midler for at vinde en sag, og han er pigernes eneste chance for at slippe ud af fængslet – og for at slippe for galgen.
Flynn bygger Roxies forsvar op omkring en iscenesættelse, hvor Roxie bliver fremstillet som en uskyldig og naiv pige fra landet, som er blevet korrumperet af den stygge storby. Og medierne æder det råt. Hvis Roxie kan opretholde pressens – og derigennem befolkningens – interesse og sympati, ser det ud til at hun vil klare frisag. Det går efter planen, lige indtil en rigmandsdatter (Lucy Liu) myrder sin utro ægtemand, og stjæler alt opmærksomheden fra Roxie, som nu må tage andre kneb i brug…
Historien bag filmen, som bygger på en virkelig hændelse fra 1920’erne, er alvorlig nok, men det er alligevel ikke en film som fungerer som drama – og det er heller ikke meningen. Filmens mange musical numre fjerner fokuset fra retssalsdramaet, og gør i stedet filmen til en festlig og tempofyldt oplevelse, som underholder på overfladen, men som ikke rigtig formår at stikke dybere. Selv i filmens måske mest tragiske scene, da en af de kvindelige indsatte i fængslet bliver hængt, punkteres dramaet af et sideløbende musicalstykke, hvor den dødsdømte kvinde laver et “magisk” forsvindingsnummer i en cirkusmanege.
Enkelte gange sidder man ligefrem og håber på at handlingen nu ikke vil blive afbrudt af endnu et dansenummer, hvorpå Richard Gere slår fagter med armene og bryder ud i skønsang. Problemet med at lade handlingen komme frem er selvfølgelig at selve historien er ret banal, hvilket ofte er tilfældet med musicals. Der er et minimum af karakterudvikling, og plottet skal kunne tåle diverse afbrydelser af sang og dans.
Catherine Zeta-Jones, som fortjent vandt en Oscar for bedste birolle, leverer filmens flotteste præstation. Selvsikker og dog sårbar, sexet og klædt i sort, spinder hun som en kælen hunkat for sit publikum. Som den mere naive danserinde spiller Renée Zellweger på de samme tangenter som i “Bridget Jones’ Diary”, men giver alligevel rollen det strejf af manipulation og ondskabsfuldhed som den kræver. Og Richard Gere er tilpas utiltalende som den pengegriske advokat der mener at han kan dreje retssystemet og sine klienter om sin lillefinger.
Fælles for dem alle er de leverer imponerende sang og dansepræstationer, især taget i betragtning af, at det ikke er deres normale fagområde. Man kan se at de har det sjovt – og det smitter af.
“Chicago” er først og fremmest en lang række flotte musicalnumre, båret frem af talentfulde aktører. Filmen foregår i højt tempo og tillader ikke sig selv noget pusterum, selvom det kunne have været rart med et par rolige øjeblikke. Den bagvedliggende historie kommer i anden række, og er da heller ikke det man husker efter at have set filmen. Derimod husker man fest, swing og All That Jazz!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet