Closer
Udgivet 18. jan 2005 | Af: filmz-Angel Eyes | Set i biografen







Selvom “Closer” er meget seksuelt ladet, vises der aldrig sex – den omtales kun, og det er i samtalen, at den egentlige erotik ligger. Og her bliver der ikke lagt fingre imellem, hvilket næsten gør det endnu mere direkte og pirrende end synet af to nøgne mennesker.

Clive Owen er mere åben end i sine tidligere, ganske fåmælte roller (f.eks. “Gosford Park” eller “Manden uden navn”), og hans blanding af ondskabsfuld humor, usikkerhed forklædt som selvsikkerhed, samt hans pludselige skift mellem at være tryglende og aggressiv brænder sig fast på nethinden. En kraftpræstation, der ganske fortjent har vundet ham en Golden Globe, og som forhåbentlig også giver ham en Oscar! På den kvindelige side lyser Portman op som en flamme; betagende som få og udstrålende en utrolig sårbarhed omkranset af et afvæbnende panser, der skal skjule hendes sande jeg, og den usikkerhed hun bærer rundt på. Man kan ikke undgå at forelske sig i denne gådefulde skabning og føle hendes smerte, når hendes kærlighed ikke gengældes. Ligesom Owen modtog Natalie Portman en Golden Globe for sin rolle, og det kan man kun unde hende. Ikke siden “Leon” har hun spillet så eminent og med så meget styrke – bravo!







“Closer” fremstiller ægte følelser, ægte lidenskab, og viser, at der i kærlighedens navn hverken findes good guys eller bad guys. Man skal nok være en smule kynisk for at nyde filmens dystre fremstilling af kærlighedens lunefuldhed, men det er uden tvivl den bedste og mest vedkommende film om kærlighed siden “Evigt solskin i et pletfrit sind”. Nichols har takket være et enestående manuskript og fire uforglemmelige skuespilpræstationer skabt et lille mesterværk, der spidder ens hjerte som en skarpsleben og sylespids amor-pil!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet