Coco
Udgivet 7. feb 2018 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er kun halvdelen af USA, der vil bygge en mur. Den anden halvdel vil bygge bro. Pixar viser med “Coco”, at de tilhører den sidste halvdel. Her er der ganske vist stadig grænsekontrol fra Mexico til den anden verden, men også en bro, der fører familier sammen – i stedet for en mur, der skiller dem. “Coco” er en familiefilm med stort F og en repræsentation af Mexico, der ikke er narko og bander som i “Sicario”.
For det er igen en fantasifuld rejse, som Pixar sætter ud på lige under de bedste; “Op” og “Inderst inde”, som “Coco” måske er lige rigeligt nok inspireret af. Men jeg forstår godt lysten til at efterligne genialiteten fra “Inderst inde”, hvor barnets komplekse følelsesliv blev reduceret til farvede følevæsner i det indre. Pixar gør det svære ganske let. Og døden er et endnu mere svært emne end følelser. Hvad sker der, når vi dør? Svaret i “Coco” er en rejse til De dødes rige.
Men måske er “Coco” også en brobygger på godt og ondt. For den bygger ikke kun bro til og fra Mexico, men også imellem Pixar og Disney, der er kendt for dygtigt at få tiden til at gå med en sang. Og så en til. Jeg vil ikke kalde “Coco” en Disney-musical i stil med “Frost” og de andre ‘Klassikere’, men det er tæt på med “Forglem mig ej”-sangen i front for et forglemmeligt soundtrack. Det er sådan set også fair nok, når nu emnet er musik, men det har bare også altid været et adelsmærke for Pixar at være anderledes end Disney. Nu er forskellen minimal – broen er bygget.
Jeg sætter pris på rejsen i “Coco”. Rejsen til et Mexico, der ikke igen er et sted fyldt med problemer. Og jeg sætter pris på broen til De dødes rige, hvor Pixar-fantasien igen lever. For der er brug for nysgerrige brobyggere, når så mange har mere travlt med at bygge den mur.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet