Dag og Nat
Udgivet 26. nov 2004 | Af: filmz-Elle | Set i biografen
Således tror vi at der er der lagt op til flere tårevædede scener hovedperson og relationer imellem, men det viser sig allerede fra filmens åbningsscene, at Ekmann er en dybt desillusioneret, følelseskold og forbitret mand, hvis liv har været indbegrebet af kaos. Vi får som filmen skrider frem gradvist afdækket hans barndom, som har været præget af svigt, skam og incest. Som voksen er det tydeligt at denne barndom har resulteret i en selvdestruktiv adfærd med druk, utroskab og voldelige tendenser. Han er med andre ord ikke alene følelsesmæssigt afstumpet men også dybt hensynsløs i sin adfærd. Udover ham selv, er det gået udover en række personer, og det er dem han nu opsøger og i en underlig tilstand af vrede, afmagt og ligegyldighed forsøger at få til forstå hvem han i virkeligheden er – og i sidste ende formodentlig overtale ham til at ændre den skæbnesvangre beslutning.
Fokuset på dialogen og personerne bliver understøttet af billedsiden – eller rettere sagt den næsten manglende billedside. Visuelt har Staho nemlig valgt en ekstrem minimalistisk stil, idet hele handlingen udspiller sig i en bil og vi derfor faktisk kun veksler mellem to indstillinger under hele filmen: et skud af vores hovedperson i førersædet og et skud af personen, der sidder ved siden af. Vi har altså at gøre med et slags moderne kammerspil. Stahos visuelle valg tangerer det overmodige og enerverende, men faktisk virker det alligevel – takket være dialogen, nogle stramt skårede scener og et skuespil der sjældent er set bedre. Særligt Mikael Persbrandt som Thomas Ekmann er næsten skræmmende – så overbevisende er han som et dæmoniseret, selvudslettende menneske. Men også i birollerne er der stærke kort, f.eks. Maria Bonnevie som elskerinden, Lena Endre som eks-kone, Pernilla August som søsteren og Fares Fares som fodboldtræner. Alle leverer de hjertegribende portrætter af mennesker, der er triste og forbitrede. Den mest tænderskærende scene er dog mellem mor og søn, hvor dialog og skuespil går op i en højere enhed, og som giver en kuldegysning langt ned af ryggen.
Simon Staho har med denne film virkelig markeret sig som en af Danmarks store nye talenter på linje med eksempelvis Christoffer Boe. “Nat og Dag” er en modig film, der griber sit publikum og vrider vores hjerter. Lige så rungende tavst der bliver efter den afsluttende scene – lige så meget skriger denne film til os. I al sin enkelhed – hvad er livet værd?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet