Dagen i morgen
Udgivet 16. nov 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Tænk sig, at den kan føles så frisk. En film om en voksen kvinde, der har et arbejde, hun holder af. Det siger noget om filmverdenens kvindebilleder, at noget så trivielt og hverdagsligt føles mere uventet end den mest kringlede high concept-konstruktion. Men det siger også noget om Mia Hansen-Løve, den franske instruktør med de danske rødder, der har lavet “Dagen i morgen”. Hun fortæller historier, som på papir lyder undselige. Men på lærredet får de en helt særlig, stilfærdig rytme, der springer de slag over, som de fleste andre instruktører ville betone.
Sådan er det også i “Dagen i morgen”, hvor Isabelle Huppert spiller filosofilæreren Nathalie, der ud af det blå bliver forladt af sin mand. Han har fundet sig en elskerinde. Yngre, naturligvis. Samtidig klager forlaget over, at den lærebog, Nathalie engang skrev, også er ved at blive gammel og støvet. En ny, mere iøjefaldende model er nok at foretrække. Av. Først ægteskabet, så den professionelle prestige. Et utal af andre film har lært os, at hvis Nathalie skal blive glad igen, så skal hun finde sig ny mand. Som minimum kissemisse lidt med ham den unge, flotte eks-studerende, der ser op til hende som en mentor. Det kan godt være, de taler om filosofi, men det handler da i virkeligheden om sex – ikke? Og når Nathalie siger, at hun har et intellektuelt liv, der er spændende nok til at give tilværelsen mening – selvbedrag, ikke?
Derfor handler “Dagen i morgen” også om så meget andet end forliste ægteskaber og nye begyndelser. Der er andre tematikker på spil: Radikal idealisme og praktisk fornuft. Verdensforandring og verdensfortolkning. Nathalies unge protegé er en aktivistisk akademiker, der vil revolutionere verden. Nathalie selv vader lige gennem en blokade af studerende, der demonstrerer mod den hævede pensionsalder. Hun vil bare undervise. Lære de unge at tænke selv. Som altid hos Mia Hansen-Løve er det de mindste armbevægelser, der gør det største indtryk.
“Eden” var en sanselig oplevelse, hvor bassen konstant dunkede i mellemgulvet. I “Dagen i morgen” er tyngdepunktet flyttet til de mere æteriske, tænksomme luftlag. En kvindelig filosofilærer i 60-års-alderen med voksne børn bliver forladt af sin mand. Uden at hendes liv bliver indholdsløst af den grund. Hun er nemlig glad for sit arbejde. Tænk, at noget så naturligt kan føles så nyt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet