Danserinden
Udgivet 9. aug 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det er ifølge instruktør Stéphanie Di Giusto et urimeligt overset stykke historie, som hun tager op i “Danserinden”. Loïe Fuller var en kæmpe stjerne på Paris’ natklubscene med sin ‘serpentindans’, hvor hun svingede store stykker silke om sig i en slags trance. Kvinden selv blev væk i de vilde, hvide slag, men desværre også i den fælles historiebog.
Det ligner et karriereskift uden de store udfordringer. Hun er nemlig god som genert, lukket kugle, der åbner sig i fejende hvidt blomsterflor, når først scenelyset tænder. Den feterede diva, der græder i sit elfenbenstårn, er et velkendt motiv, men Soko lægger nogle flere lag til den evige kamp mellem den skinnende overflade og det sugende sorte dyb. Væk er kunstig distance til verden og ‘ingen forstår mig’-taler. I stedet træder Fuller frem som en dristig forretningskvinde og ambitiøs kunstner med et smittende drive. Det er ret underholdende at se på hende herse med nærige teaterdirektører og fylde sit elfenbenstårn med unge danserinder, mens mæcenen, Grev d’Orsay, smisker rundt og spørger sig selv, hvad han har sagt ja til.
Den største udfordring ligger egentlig hos Fuller selv. Kroppen er så presset af den intense dans, at hun besvimer af udmattelse, og hendes øjne ædes op af det stærke scenelys. Forfald som Di Giusto skyder ind mellem overlegent smukke tableauer, så effekten nærmest fordobles. Som i romantiske malerier svæver Fuller og hendes elever elegant rundt til Beethoven og Vivaldi. I næste skud træner hun sin ryg i Storm-P-agtige maskiner og hviler sig på knust is, musikken afløst af knirkende tandhjul og hakkende værktøj. Og snigende omkring med et ciseleret ulvesmil og en dampende æterflaske: Grev d’Orsays ruinerede dandy, som Gaspard Ulliel giver al sin forlorne dekadence. Di Giusto fanger også alt det grimme ved ‘den skønne tid’.
Det er på sin vis ærgerligt, at Loïe Fuller er blevet glemt, men så havde vi måske ikke endt med en film som “Danserinden”. Stephanie Di Giusto virker edderspændt opsat på at skabe en levende, vibrerende film. En kendt historie, men i nye susende klæder. Når hun så til tider bliver lidt for forelsket i sine egne visuelle idéer og Lily-Rose Depps porcelænsansigt, skærer Soko igennem som noget af det mest cool franske no-bullshit-madamme siden Jean Seberg. Det er ikke altid helt klart, hvem der fører, men jeg følger lige meget hvad.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet