Daredevil
Udgivet 25. mar 2003 | Af: The Insider | Set i biografen
Filmen viser os denne transformation, men heldigvis får vi ikke det typiske “og så begyndte jeg at studere kampsport og fik lavet mig en fed latex-dragt” segment, men vi hopper direkte fra Daredevils hårde “fødsel” til hans nutidige position i samfundet – uden at dette spring overhovedet virker pludseligt eller forvirrende.
Dette kaos finder sted i den dystre og nådeløse del af New York: Hell’s Kitchen. Her savner mange beboere den retfærdighed og frihed, som andre tager for givet. Dette mørke og nedtrykket miljø er blevet flot realiseret på film, hvor brugen af farver og kamera ofte er særdeles effektiv.
Filmen vælger hovedsageligt at sætte fokus på forholdet mellem Daredevil og hans kvindelige modstykke, Elektra (spillet af den henrivende Jennifer Garner, som nogle måske kender fra TV-serien “Alias”). Deres “love/hate” forhold er interessant og resulterer i nogle af filmens bedste og mest dynamiske sekvenser. Men selvom der helt klart eksisterer et interessant sammenspil mellem disse to karakterer, så føles det ofte som om filmen stopper i sidste øjeblik før det store og uforudsigelige skridt. Men for det meste fungerer det godt, og forholdet kulminerer i en forrygende overraskelse, som hardcore Daredevil fans vil kunne nikke genkendende til.
Dette er lidt skuffende, specielt eftersom at filmens manuskript hovedsageligt er baseret på en bestemt (og fremragende) serie af Daredevil historier, som geniet Frank Miller (som også står bag den guddommelige Batman tegneserie-bog “The Dark Knight Returns”) skrev. Det var faktisk nærmest Miller, som egenrådigt genoplivede Daredevil i starten af 80’erne. Men Miller og film plejer da heller ikke at være nogen særlig heldig kombination (bare se på “RoboCop 2” og 3).
Et af filmens store problemer er dens skurke… Colin Farrell (som er ved at opnå et velfortjent gennembrud indenfor filmverdenen) er herlig som den flamboyante og vilde lejemorder Bullseye, men hans karakter er så to-dimensionel og principielt ligegyldig, at den store mængde energi, som Farrell tydeligvis lægger i rollen, i sidste ende mister sin appel. Michael Clarke Duncan er en god Kingpin, men både Kingpins og Bulleyes motiver for at eliminere Daredevil er så uvedkommende, at det er svært at føle sig emotionelt knyttet til karaktererne og deres skæbner, i modsætning til i andre superheltefilm som f.eks. “Batman” og “The Crow”.
Filmens voldsomme soundtrack er også for poppet og åbenlyst kommercielt til at opnå nogen egentlig positiv effekt, og desværre får komponist Graeme Revell slet ikke spillerum nok til at skabe fængende musikalske temaer. Dét er ærgerligt, da Revell uden tvivl besidder den egentlige nødvendige kreativitet, som han demonstrerede med sit semi-klassiske soundtrack til “The Crow”.
“Daredevil” prøver på at overraske med diverse twists og via manuskriptets struktur, men ofte er resultatet slet ikke så spændende som lovet eller forventet. Filmen ved ikke helt, hvordan den skal starte… hvordan (og hvornår) den skal slutte… om den skal være komisk (hvilket ikke altid fungerer lige heldigt), eller tragisk… Det virker som om filmfolkene har prøvet på at inkorporere så mange forskellige genrer og ideer som muligt, for at kunne tiltrække et virkelig bredt publikum, og det er mere end filmen kan bære. Filmen ender derfor med – ligesom Daredevil selv – at famle lidt i blinde. Underholdende og flot, men egentlig ikke meget andet end en relativt kærkommen appetizer til “X-Men 2” og “The Hulk”.
Klik [url=articles/view/266/]her[/url] for at læse mere om filmatiserede tegneserier i Ugens filmz.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet