Dark Tower, The
Udgivet 17. aug 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er svært at redde hele universet. På 95 minutter er det umuligt. Det er konklusionen efter den her Stephen King-filmatisering, der er som en plot-opsummering af en meget længere bog. Lidt som Ron Howards filmatiseringer af Dan Brown; Det hele skal med. Derfor kommer intet med. Howard er også producent på det her mørke tårn, som er tegnet af en ambitiøs arkitekt, men bygget af Hollywoods billigste håndværkere.
I den indledning er det til at se, at danske Nikolaj Arcel også har instrueret den fantasy-fine “De fortabte sjæles ø”. Men da Jake går ind igennem portalen, så glemmes optakten til fordel for et episk univers med potentiale i skala “Ringenes herre”, men som i udførelsen aldrig når bedre end straight to Narnia. Her er ganske vist hudfolk og gamle portaler, en revolver støbt i stål fra Eld-klanen og Jakes shine, der er en gave og en forbandelse – lidt som ringen var det for Frodo. Men det hele er hastet igennem på den tid, det tog Fællesskabet at nå sikkert til Rivendell. Ro på!
Det skal reddes fra Manden i sort. som er den her fortællings Darth Vader. Han er mørket, døden, sorg, had og alt det onde. Uundgåelig og uovervindelig. Skræmmende. På papiret. For det er svært at være Vader-bange for Manden i sort, når Matthew McConaughey spiller ham med selvbruner, nedringet skjorte og et par for store bukser. Så kan det altså godt være, at han kan kvæle håndlangere med en enkelt bevægelse præcis som Darth, men det bliver bare aldrig alvorligt ondt, når den onde er klædt ud som en dommer fra “Vild med dans”.
Sådan ender “The Dark Tower” som fantasy-mytologi på tilbud. Her er Sauron-ondskab og hobbit-mod i en slags opsummering på speed af Stephen Kings otte bøger. Tegningerne er der til et solidt tårn, men resultatet er ubeboeligt. Flygt, inden det styrter sammen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet