The Daughter
Udgivet 20. apr 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Sandhed eller løgn – hvad er bedst? Som fornuftsmenneske er man forpligtet til at foretrække det første. At ville tro på det falske er det modsatte af fornuftigt. I princippet. I livet forholder det sig nogle gange anderledes. Det gør det eksempelvis i australske “The Daughter”, som bygger på Henrik Ibsens teaterstykke “Vildanden” om den lykkelige livsløgn og sandhedens værdi. Trods sit bedagede forlæg har den debuterende Simon Stone skabt et intenst, moderne familiedrama, som han med sikker hånd styrer direkte mod et klimaks fra helvede.
Til gengæld er der en klar fornemmelse af den australske lilleby, hvor fortællingens lykkelige familie lever i salig uvidenhed om, at deres verden snart vil blive vendt på hovedet. Der er et klart billede af vilkårene som arbejder i Udkants-Australien, hvor en fabrikslukning kan flå små lokalsamfund op med rode. Der kan nemlig være langt til en ny arbejdsplads i det enorme land, hvor de store afstande ikke just indbyder til en pendler-tilværelse. Titelkarakteren, teenagepigen Hedvig, laver dukker af dåser og pap til at udfylde alle de tomme pladser, der opstår i hendes klasseværelse, efter lukningen af byens savværk, hvor hendes far, Oliver, også arbejdede.
Spændingen stiger langsomt, da Olivers barndomsven, Christian, kommer hjem fra USA for at være forlover ved sin fars bryllup. Han har været væk, siden hans mor begik selvmord for 15-16 år siden. Nu vender han tilbage og opdager hurtigt, at der er noget, der ikke stemmer i den lille familie. Skal han fortælle det? Eller er det bedre at sige ingenting og lade dem leve i en velfungerende løgn? Der er aldrig tvivl om, at det ender galt på en eller anden måde, men spændingsopbygningen mod det forløsende sammenbrud er alligevel voldsomt stærk. Det virker, fordi Hedvig med det lyserøde hår, den spirende seksualitet og de gode karakterer er så sød og sympatisk, og fordi den store, stærke arbejdsmand af en far er så åbenlyst stolt af hende og hendes kvikke hoved. Er sandheden virkelig mere værd end deres lykke?
Løgn og bedrag er skidt. Sandhed og ærlighed er godt. Den vil de fleste nok købe, når det stilles sådan op. Men efter at have set “The Daughter” er det unægtelig svært at være så firkantet. Der er få film, hvor løgneren er helten, og sandsigeren er skurken. Men “The Daughter” viser, at livet ikke altid er så logisk, som fornuften vil have det.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet