De standhaftige
Udgivet 6. apr 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
2015 var et krigsår i dansk film. “9. april”, “Under sandet” og “Krigen”. Tendensen strækker sig nu ind i 2016 med Lisa Ohlins “De standhaftige”, hvor krigen i Afghanistan bomber løs i baggrunden af en umage kærlighedshistorie mellem en ballerina og en amputeret veteran. Hans livsomvæltende nærdødsmøde med en landmine bliver dog ikke begyndelsen på en film om krigens pris eller retmæssighed. Den slags spørgsmål sættes til side. Det handler i stedet om romantik, rekonvalescens og livet med krigsar på kroppen. Men mest om romantik.
Thomas er en drengerøv. Han spiller krigsspil på sin Xbox, bæller Kings-bajere i ølbong, bøvser højlydt og råber fisse. Der findes næppe en eneste Kirsten Gifteknivs-algoritme, der havde sat ham sammen med den kongelige balletdanser Sofie. Men hun ser ham kæmpe med sine benproteser i genoptræningslokalet, hvor hun selv støtter sin kræftsyge faster. Og hun beslutter med det samme, at hun vil hjælpe ham tilbage på fødderne. Frivilligt. Selv om han råber og skriger, at hun skal passe sig selv. Hvorfor insisterer hun? Det bliver ikke motiveret. Men det er et postulat, der skal sluges, før begivenhederne kan komme i gang.
For jeg køber kemien mellem Sofie og Thomas, selv om forhold og begivenheder omkring dem på papiret er lidt tyndt beskrevet. Det er skuespillernes fortjeneste. For manuskriptet er plaget af for mange hændelser, der ikke motiveres eller følges til dørs. Hvorfor er Sofie så opsat på at hjælpe Thomas? Hvad er det egentlig, der får Thomas’ kæreste til at smutte? Og hvordan i alverden kan alting forsætte som om intet var hændt, efter at Thomas er tæt på at slå Sofie ihjel i et PTSD-agtigt paranoia-anfald? Hvorfor pludselig inddrage den slags, hvis det ikke skal bruges til mere end en enkelt suspense-scene? Der er simpelthen for mange ting, der flagrer i vinden. Det er den overraskende forelskelse, der er i fokus. Alt andet omkring Thomas og Sofie står desværre ret sløret.
Krigens rædsler flimrer uskarpt i baggrunden af “De standhaftige”, der først og fremmest er en kærlighedshistorie om to mennesker fra vidt forskellige verdener, som viser sig ikke at være så forskellige endda. De to hovedrolleindehavere bærer den lidt klodsede konstruktion på deres skuldre. Krigstematikken skyder i øst og vest, men mangler et klart sigte. På det punkt var træfsikkerheden bedre i 2015.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet