De vildfarne
Udgivet 6. sep 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
I en tid, hvor biograf-udbuddet primært består af brølende superhelte eller merchandise-sælgere til de små, må det mest radikale alternativ vel være stilhed. Værker, der diskret og uden store armbevægelser fortæller en vedkommende historie. Svømmer mod rabalderstrømmen. Men nogle gange kan armbevægelserne blive så små, at selv den skarpeste cineast-hornbrille får problemer med at opfange dem. Som i “De vildfarne”, der bestemt ikke flyder med mainstream, men som heller ikke raser ud i eksperimentelle storme. Ligesom den centrale kulisse, Ørstedsparken, er den pæn og overskuelig med strejf af mørke. Og ligesom regndråberne, der falder i søen samme sted, efterlader den ikke meget større indtryk end en let krusning på overfladen.
Det er også en meget københavnsk film, der sikkert løftes lidt, hvis man kender Ørstedsparkens underlige åndehul midt i hovedstadens tungeste trafik. Men selv uden forhåndsviden genkender man billedet: En solbeskinnet idyl som alt det osende grimme vil ind over hegnet til. Foruden triste fulderikker er der slemme hashhandlere og folk, der boller andre folk i buskadset for at føle noget nærhed. Storbyens fortabte børn et stenkast fra Strøget og de dyre butikker. De kommer alle en tur forbi Rolf og får et visdomsord og en potentiel åbenbaring. Vi er lidt ovre i en dansk “Fisher King”, hvis man skal sammenligne historier om hjemløse, der forandrer verden omkring sig.
Det mest gennemgående problem ved den form for realisme er også, at de genkendelige, almindelige mennesker gør det genkendelige og almindelige: lukker i og skubber væk. Ligesom herude i virkeligheden fører det på film til tavshed og stilstand, der er problematisk for historiefortællingen. “De vildfarne” sender jagede blikke og dukker nakken, indtil tiden uundgåeligt tvinger dem ud i ‘nu skal jeg fortælle’-monologer. Rolf lytter og nikker, men virker mere interesseret i blomster og ænder end brudte familier. Man forstår ham egentlig godt.
“De vildfarne” gør sig ikke til med billige tricks. Eller dyre. Faktisk er vi så langt, vi kan komme fra det ‘tricky’ i dens reelle forsøg på at skildre en central københavnsk location og nogle typiske københavnske skæbner. Desværre med armbevægelser, der ikke hiver mig ind, og albuer, der ikke er spidse nok til, at jeg skærer mig. Den øredøvende verden lokker igen med sit rabalder af superhelte og biler fra den anden side af hegnet. Ørstedsparkens alternativ bliver simpelthen for stille.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet