Deadpool
Udgivet 10. feb 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Han får det at vide mange gange. ”Hvor er din off-knap?” ”Hold kæft” og ”Luk røven!” Både venner og fjender er godt irriterede over titelrollens trættende knevren. Jeg forstår dem. “Deadpool” er et stand up-show som skrevet af Uffe Holm og Simon Talbot på en dårlig dag. Det hele er så pakket ind i en blodig slags superheltefilm, imens den samme pik- og patter-vits fortælles igen og igen i hundrede forskellige varianter.
I åbningsscenen tvinger han en tændt cigarettænder i munden på en slem fyr, der bliver bedt om ikke at sluge, hvilket han ellers normalt aldrig ville opfordre til. Sluge – get it? Det er sådanne jokes sat sammen af vold og sex, som skal sluges hele vejen igennem den her ikke-historie. Den retfærdiggøres ved, at Deadpool er blevet gjort X-Men-mutant-grim af en fæl fyr, hvilket får civile Wade Wilson til at frygte, at damen derhjemme ikke kan lide ham mere. Nu står den på hævn med pistoler, ninjasværd og munden fuld af sarkastisk lort.
For selv om “Deadpool” gør grin med sig selv, så bliver selvudleveringen ikke ombyttet til grin. Til gengæld bliver jeg sparet for en masse arbejde med at kritisere super-skabelonen, hvor der indgår en lækker dame, et comic relief og en britisk skurk. Alt det gør “Deadpool” selv opmærksom på i introteksterne, hvor karaktererne præsenteres. Det er bare ikke godt at vide, at noget, man laver, er dårligt. Det er derimod godt at ændre på noget, man ved er dårligt. Det gør den vrede antihelt ikke, der som alle de andre jagter en skurk, der er ond bare fordi.
Tre strikes. Nu bør Ryan Reynolds være superhelte-ude. “X-Men Origins: Wolverine”, hvor han også spillede en nu glemt variant af Deadpool, titelrollen i “Green Lantern” og så “Deadpool”. For de tre film til sammen er altså ringere end Uffe Holm som opvarmning for Big Fat Snake på Randers Festuge. Find off-knappen, sluk for larmen, luk røven!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet