Den røde skildpadde
Udgivet 15. nov 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det begynder med en mand. Sådan er det altid med skabelsesberetninger. Den første mand skaber en kvinde skaber et barn. Så er vi og hele livet i gang. “Den røde skildpadde” er Studio Ghibli, når det er mindst magisk og mest eksistentialistisk. Det handler om det hele. Og ikke en skid på en øde “Cast Away”-ø.
I stedet skyller den anonyme mand i land. Han er ene cast away på øen – end ikke en volleyball er der til at tale med. Kun et par krabber, men de taler ikke. Det gør manden heller ikke. Hvorfor skulle han også det? Her er jo ingen. Kun lyden fra måger og en søløve i en skrabet animation, der leder manden på opdagelse i en grøn jungle, inden han frustreret råber fra toppen af det brune bjerg. Ingen svarer. Han må væk. Bygger en tømmerflåde. Men det går ikke – du kan ikke flygte fra virkeligheden, det er jo næsten ikke en Studio Ghibli-film.
Det er det hele. Et år bliver til mange, og tiden går i “Den røde skildpadde”, imens manden bliver gammel, og en søn vokser op. Det er the circle of life uden en melodramatisk Simba eller en ond Scar. Her er kun en lille familie på en øde ø, der ikke siger en skid. De er mere myte end mennesker. Hulemalerier af den virkelige verden, hvor meningen vist også er noget med, at vi fødes, føder og dør. Holistisk og rolig som en rød skildpadde.
Wilson the volleybal eller Vaiana ville have gjort “Den røde skildpadde” mere tilgængelig og nem. Men livet er ikke nemt, og du kan ikke flygte fra det. Det kommer og går. Og det begynder med en mand, der møder en… En skildpadde. Det er sjældent magisk, men det er tæt på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet