Dheepan
Udgivet 22. mar 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Kan du huske Travis Bickle i “Taxi Driver”? Manden, der ikke forstod det samfund, han var placeret i, men som i stedet forsøgte at efterligne det. Han forsøgte bare at passe ind. Lige indtil han til sidst fik nok og returnerede samfundets vold med sin egen. Bickle er nu genfødt som tamilske Dheepan, der i Jacques Audiards Guldpalmevinder fra i fjor spejler Frankrigs ghettovold med et blodigt gensvar, som ville få respektpoint hos De Niros taxahævner.
Audiard har nemlig placeret sine flygtninge lige ned i et stykke Frankrig, som det etablerede samfund helst vil kigge sit blinde øje efter. Et sted, der rimer på parallelsamfund. På Gellerup og Vollsmose. Her gælder Hollandes regler ikke, men derimod de lokale narkogangsters regler. De sælger fra Blok D, så der må den tamilske vicevært vente med at gøre rent. Han må indordne sig. På samme måde må hun pænt banke på i stuen, der hvor hun hjælper en ældre, så hun ikke forstyrrer i bøllernes kontortid. Tamilerne er flygtet fra et bøllestyre til et andet.
For selv om gangsterchefen ikke fatter et ord, da hun taler tamilsk til ham, og hun ikke fatter meget tilbage, da han fortæller på fransk, så forstår alle alligevel de vigtigste sprog. Volden. Eller humoren, som da Dheepan fortæller hende, at han ikke forstår den franske humor. Nej, siger hun. Du er bare ikke sjov. Heller ikke på tamilsk. På den måde fratager Audiard flygtningene rollen som eksotiske ofre. Derimod får de blikket, hvorfra Europas problemer forstørres igennem. Det er Bickles spejl om igen.
Det er ikke synd for nogen i “Dheepan”. Folk på flugt ankommer med en bagage af godt og skidt. Og måden, de pakker den ud på, afhænger af de nye omgivelser. En fattig ghettoblok skaber ikke integration. Det gør en tur i fængsel heller ikke. Det skaber mere af det samme. Ligesom Jacques Audiard igen har skabt en god film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet