Disaster Artist, The
Udgivet 31. jan 2018 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg har set den fire-fem gange. I selskab med en larmende biograf, en flaske-øl og en håndfuld plasticskeer, som det er tradition, man kaster efter lærredet, når de uforklarlige skeer er i billedet på den bedste bad movie, jeg har set. For “The Room” er ikke ment for sjov som “Sharknado”. Tommy Wiseau drømte om Oscar, men blev grinet ud sammen med et manuskript så mærkeligt som Tommys ubestemmeligt østeuropæiske accent. Han siger ellers, han er fra New Orleans, men virker mest af alt som en alien fra en anden planet. Svær at blive klog på. Jeg blev heller ikke klogere af hyldestfilmen “The Disaster Artist”.
I rollen som Johnny griner Tommy af en sørgelig historie fra et selvskrevet manuskript, hvor svigermor har brystkræft, hvilket filmen igen glemmer, fordi Johnny og (Oh, Hi) Mark pludselig skal spille amerikanske fodbold klædt i habit. “The Room” giver ingen mening. Men det vil James Franco og brormand Dave Franco ændre med “The Disaster Artist”, der forklarer katastrofekunstneren igennem forholdet til bedstevennen, Greg. Den unge, smukke drømmer flytter ind hos den mærkelige Tommy i Los Angeles – begge med drømmen om Hollywood-roller, hvilket bliver til virkelighed i en egen film, hvor Greg tager birollen som Mark over for den vanvittige Wiseau, der ønsker at være helt, selv om alle siger, at han ligner en skurk.
Og i en sådan film fra Hollywood opfører man en gyde som kulisse, selv om man har en ægte gyde lige ved siden af – ligesom der naturligvis bruges green screen til at fremtrylle en almindelig udsigt ud over en tagterrasse. Det ægte i Hollywood er kunstigt og perfekt, hvilket måske også kan siges om Hollywood-filmen “The Disaster Artist”, der har sømløs kontinuitetsklipning uden fejl. Sådan er det ikke i “The Room”, hvor glasset med vin først er halvtomt, så halvfyldt – det ville aldrig være sket i Hollywood, hvilket Franco ikke helt har forstået.
Tommy Wiseau har selv forklaret, hvad “The Room” er med ordene: ’You can have a good time, you have a bad time, and a safe place.' Til sammenligning er “The Disaster Artist” kun god og sikker. Aldrig dårlig, men altid en kærlig, let overlegen hyldest af den skøre ven. Derfor har James Francos pæne kopirum først og fremmest fremavlet min lyst til igen-igen at tilbringe en kultaften i selskab med “The Room” og en plasticske i hånden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet