The Double
Udgivet 3. jun 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Hvad får du, hvis du blander den russiske forfatter Fjodor Dostojevskij, japansk popmusik fra 1960’erne, blå sodavand og selvmord? Du får den britiske filminstruktør Richard Ayoades anden spillefilm, “The Double”. Ayoade, der i 2010 imponerede med den skæve coming-of-age-komedie “Submarine”, bøjer her Dostojevskijs klassiker “Dobbeltgængeren” fra 1846 til et ondt syretrip af en film, hvor sorthumoristiske stikpiller og skøre indfald kun bidrager til en generel grundstemning af ’hvad fanden sker der her'-hed.
“The Double” foregår i en evigt mørk, bruntonet vist-nok-fremtid, hvor dagslys er ikke-eksisterende. Klaustrofobien og bureaukratiets kolde skulder svøber sig derfor om både Eisenbergs Simon og én selv fra start til slut. Ayoade og kameramand Erik Alexander Wilson lykkes formidabelt med at skabe et univers, hvor jeg mest af alt havde lyst til at flygte fra. Der er endeløse korridorer, kontorkvadrat på kontorkvadrat og elevatorer og bumlende metrotog, hvor teknikken halter faretruende ofte. En trøstesløs verden.
“The Double” er desværre langt fra en lige så helstøbt filmoplevelse som instruktørens debutfilm, der storcharmerede mig med den rette blanding af hjerte, smerte, fantastisk musik og skønne skuespillere. Lidt for ofte virker Ayoade i denne omgang for forgabt i sin egen og filmens tilstræbte mærkelighed. Som når Simon bestiller en cola og får en iøjnefaldende ækel, lyseblå sodavandsdrik på sin lokale diner gang på gang. Eller når lydsporet igen og igen bruser over af øredøvende støj, uhyggelige skrig, aparte støn og statisk rumlen. Dét filmiske virkemiddel perfektionerede David Lynch allerede med “Eraserhead” i 1977. Her er “The Double” bare et svagt genskin i forhold til.
Fremmedgørelse og skævvridende surrealisme går hånd i hånd i “The Double”. Sine steder er man ofte i tvivl om, hvem der er den søde Simon og den joviale James. Det forvirrer unødigt. Men i og med Richard Ayoade har sine rødder i komikken, fungerer filmen måske bedst som en sort kontorsatire med Jesse Eisenberg som en kejtet kontornusser, der må sande, at hårdt arbejde sjældent er vejen til succes. Lumre onkelvittigheder, en hånd på en damelænd og hvide løgne vinder hver gang. Og de iørefaldende, japanske popmelodier på soundtracket bidrager kun til en løssluppen stemning. Derfor er det svært at forlige sig med den djævelsk-dystopiske stemning, som gennemsyrer og overtager “The Double”. Selvmord på selvmord serveres livløst lakonisk undervejs. Jeg sad tilbage med en uforløst følelse af, at man ikke ved, om man skal grine indforstået i sit hipsterfuldskæg eller gyse på vegne af kommende generationer, der må tage livtag med det støt stigende bureaukrati-helvede.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet