The Duke of Burgundy
Udgivet 19. maj 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Sidse Babett Knudsen i spadseredragt. Sidse Babett Knudsen i silkeskjorte. Sidse Babett Knudsen i sort negligé. Sidse Babett Knudsen i lang kappe og sorte støvler. Der er ingen tvivl om, at hvis man deler instruktør Peter Stricklands Sidse-fetish, så er “The Duke of Burgundy” en grænseløst erotisk film. Hvis ikke, så kan det undervejs blive svært at finde interessen for det underligt stillestående BDSM-plot. Hvad vil “The Duke of Burgundy”?
Erotiske film ligger ofte lige på vippen mellem det pirrende og det ufrivilligt komiske. Der er noget iboende latterligt over en halvgammel og kvabset Marlon Brando, der ruller rundt på gulvet med en kvinde i “Sidste tango i Paris”, men Bertolucci formår at konstruere en stemning og en kontekst, der får det til at virke. Strickland prøver ganske vist ihærdigt på det samme her, men det føles anstrengende. Hele “The Duke of Burgundy” anstrenger sig alt for meget. Stilen, setdesignet, fotograferingen og lydsporet virker alt sammen fortænkt og konstrueret.
Rundt om det centrale parforhold er der konstrueret et underligt univers, der tilsyneladende kun består af lesbiske kvinder i sadomasochistiske forhold, som bruger al deres fritid på at forske i insekter. Det bliver aldrig uddybet og kan sandsynligvis kun forklares som et forsøg på at tilføre en ret kluntet symbolik til kvindernes seksualitet. De kunstfærdigt opstillede kasser med insekter, spiddet af nåle, stilles overfor de lige så kunstfærdigt konstruerede og lige så døde seksuelle og personlige relationer. Det er hamrende banalt. Sådan noget forventer jeg af folk, der lige er kommet ud fra filmskolen, ikke en internationalt anerkendt instruktør.
Hvis “The Duke of Burgundy” havde valgt mere klart mellem at vise et psykoseksuelt drama eller en besk komedie om ulige forventninger i et parhold eller for den sags skyld et symbolistisk billeddigt om relationen mellem dødsdrift og seksualitet, så havde den været en anderledes interessant oplevelse. Desværre stikker den i alt for mange retninger, så da den første betagelse over de velkomponerede billeder og design fortog sig, kedede jeg mig bravt. Hvis det ikke er en falliterklæring for en film om BDSM, så ved jeg ikke, hvad er.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet