En ganske rar mand
Udgivet 1. sep 2010 | Af: kilgore | Set i biografen
Livet er fuldt af pinligheder og gråvejrsdage. Det er den nye norske film “En ganske rar mand” så sandelig også, men her er det bare fantastisk morsomt.
Med udtryksløs mimik og knastørre replikker trasker “En ganske rar mand” derudad i et regnvådt vinter-Norge. Her har alle dybe rande under øjnene, mens de sjosker afsted og egentligt ikke rigtig gider at leve det der liv. Det ville være gabende kedeligt, hvis det ikke var fordi, det var så utroligt morsomt. Æren for al denne herlige komik må nok i høj grad tilfalde den mildt sagt talentfulde danske manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson. En mester i deadpan-komikkens særligt lavmælte stil.
Filmen er dog ikke bare en række underspillede komiske scener, men også en fin lille historie om at begynde forfra, om at tilgive og om at blive tilgivet. ”Se fremad” er det simple råd, betjenten giver Ulrik, da han modstræbende går gennem fængslets porte og ud i samfundet. Og det forsøger Ulrik så at følge på sin egen duknakkede og selvudslettende facon, der spilles med robust fysik og tilpas enfoldigt af Stellan Skarsgård. Netop denne startscene giver mindelser om Fassbinders kolossale tv-serie “Berlin Alexander Platz”, hvor den ligeledes enfoldige hovedperson må lære at begå sig i samfundet efter flere år i Hotel Gitterly. Tysk alvorsfuldhed er skiftet ud med norsk lune, men det er på mange måder den samme fortælling.
Lattermusklerne bliver flittigt brugt undervejs i dette hjertevarme portræt af en mand, der blot vil råde lidt bod på nogle af fortidens synder. En lille gråtonet perle, der i sin fortælling ikke overrasker eller forbløffer, men som i detaljen emmer af et særligt nordisk sløvsind, hvor alt modtages med ophøjet ro, fordi man bare ikke orker at hidse sig op. Det smager af sutsko og kold kaffe, men man forlader biografen klukkende af latter og opfyldt af en feel-good tilfredshed.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet