En mand der hedder Ove
Udgivet 25. maj 2016 | Af: paideia | Set i biografen
Her er en mand. Han hedder Ove. Ove er bitter – og vred – og alene – og forstokket – men mest af alt bitter. Han bor i et søvnigt villakvarter, hvor han gør en dyd ud af at holde regnskab med alt og alle. Kører du knallert på gangstierne, så ryger du i Oves lille, sorte bog. Parkerer du uden for stregerne på parkeringspladsen, så ryger du i Oves bog. Sorterer du ikke dit affald, så ryger du i Oves bog. Pisser din irriterende chihuahua på Oves plæne, så får du et møgfald og ryger i Oves bog. Af en eller anden grund er Ove ikke særligt vellidt.
Der er i disse passager, at man begynder at forstå, hvorfor Ove er bitter. Det er stort set sikkert, at hver gang, det går ham godt, så lurer katastrofen lige om hjørnet. Som regel annonceret af de forhadte ‘hvidskjorter’. Det er, hvad Ove kalder dem, der aldrig siger, hvad de hedder, men kun hvilken institution, de kommer fra, og som altid ved bedst og aldrig tillader noget at stå i vejen for deres planer.
Bahar Pars spiller den nye nabo, Parvaneh, der er flyttet ind med sin lettere tumpede mand og deres to børn. Som Ove selv taler hun lige ud af posen, og de to slår hovederne sammen med gode resultater. Hun overbeviser ham om at give køreundervisning, men da hun går i panik ved et vejkryds, får Ove nok og giver hende en skideballe; hvis hun kan flygte fra Iran, slå sig ned i et fremmed land, lære sproget, få sig en uddannelse og føde to børn, så kan hun vel også lære at køre bil. Det er en god, omend lidt kluntet morale, men heldigvis sælger de to skuespillere den.
“En mand der hedder Ove” vinder point ved ikke at insistere på en fuldstændig glad forvandling, men lader derimod Ove beholde sit vrisne gemyt. For selv om det kan være fint nok med det der mindfulness og positiv tænkning, så skal folk nogle gange altså bare have at vide, at de for helvede ikke skal køre på gangstierne!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet