Et hus i Marokko
Udgivet 2. jul 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Kystbyen Tanger i Marokko har nok aldrig taget sig mere indbydende ud, end den gør i Laïla Marrakchis vedkommende familie-komediedrama “Et hus i Marokko”. Her danner de frodige figentræer, labyrintiske Kasbah-gyder og et luksuriøst palæ rammen for begravelsen af en elsket, pengestærk patriark – i Omar Sharifs ældede, men stadig ret charmerende skikkelse. Til de glade toner af Bob Hopes og Bing Crosbys 1942-klassiker “Road To Morocco” skydes filmen i gang. Tilsat solbeskinnede stemningsbilleder af byens ubekymrede badeliv er man ikke i tvivl om, at smilet aldrig er langt væk. Ligegyldigt hvor højdramatisk efterspillet i familien Hassan bliver, når far Sharif ikke længere er der til at tøjle forretning, kone, elskerinde og døtre.
Over tre dage i tryllebindende Tanger åbnes der langsomt op. Ikke bare for posen, men sækken af hengemte, men på ingen måder glemte, familiestridigheder. Sofias ældste søster såvel som pigernes mor er ikke glade for hverken Sofias eller den mellemste søster Miriams livsstile. Miriam, spillet af den gudeskønne skuespillerinde og filminstruktør Nadine Labaki, har brugt formuer på skønhedsoperationer, men tyller alligevel øl efter øl for at dulme sit mindreværdskompleks. Eller måske keder hun sig bare. Den tvetydighed er en af de behageligste overraskelser ved 38-årige Marrakchis kun anden spillefilm.
“Et hus i Marokko” (eller “Rock The Casbah”, der er filmens originale og mere sigende titel) er en kvindernes film. Selv gamle Omar Sharif, der har rundet de 80 år, er henvist til at spille andenviolin i en mildest talt tandløs, ikke-engang-birolle, men decideret cameo. Nuvel. Filmen tager jo også sin begyndelse ved hans død. Derfra drysser han sin sparsomme tilstedeværelse ud over historien som en lidt aparte krydsning mellem et spøgelse og kommenterende fortæller, der danderer rundt i klædeligt hørantræk, ryger store cigarer og gnasker friske figener. Langt mere interessante er førnævnte Labaki, som får lov at sende filmens bedste og sjoveste replikker af sted (”Far er død, og jeg har plastikpatter!”) og Morjana Alaoui, der leverer et stærkt portræt af den frigjorte lillesøster Sofia.
Til syvende og sidst er kvinderne – fra bedstemor, mor, elskerinde og søstre – trods alt rygraden i familien. En familie, instruktør Marrakchi behandler som en levende organisme, som heldigvis, viser det sig, er en overordentlig kompliceret størrelse, der konstant er til forhandling. I Marokko, såvel som alle andre steder, selvfølgelig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet