Fantasten
Udgivet 1. nov 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det ligger lige dér i titlen. Et møde med “Fantasten”, drømmeren, der løfter sig over almindeligheder som pensionsopsparing, rengøring og børnepasning. Og som uundgåeligt vil hamre den leasede Audi direkte ind i en hård mur af realiteter. Virkeligheden her er dansk nedtursdrama i ånden fra “Pusher” og de andre. København set igennem rystende kamera og jagede øjne, slemme underverdensmænd med dyre, dårlige jakkesæt og en taber, der griber efter den sidste chance. En film, der paradoksalt nok fortæller sin historie om det ultimative sats ret sikkert.
Det er der bare ikke råd til, da hans fremmedgjorte søn dukker op og meget, meget hurtigt skylder 250.000 efter en tur i fars skumle pokerklub. Oscar Dyekjær Giese er anderledes sympatisk som naiv knægt på farligt territorium, men skal mest være en igangsætter for Claus’ utur. Den uforløste faderkærlighed bobler lidt stillestående uden for alvor at bryde igennem og et besøg hos kærestens midddeklasseforældre er mere bizar afkørsel end følelsesmæssigt klimaks. Alt det afgørende ligger hos Claus, og det er vist også sådan han, og folkene, der har skrevet ham, bedst kan lide det.
I det hele taget er der en nærmest bibelsk opstilling af synd og skyld, hvilket understreges tydeligt af åbnings-billedet: et maleri af det babelstårn, hvor mennesket engang fortabte sig i ugudelig opførsel. Det er ikke, fordi “Fantasten” er så prædikende gammeldags, men den læner sig alligevel op af det stof, som lignelser og evangelier har brugt i 2000 år. Menneskets moralske forfald og efterfølgende jagt på frelse. Den tilbyder djævelen selv forklædt som gnæggende kineser med dødelig tips og lotto i sin restaurants baglokale. Og eftersom Jesus ikke kan lide nudler eller bare er holdt op med at lytte, må Claus selv kæmpe sig fri af sit syndefulde kød.
Det er ikke mange overraskende kort, “Fantasten” hiver ud af ærmet. Der spilles lidt poker og drejes lidt roulette, men det egentlige fokus er på Dejan Cukic og hans ufede weekend som far. Der er så meget kvinder ikke forstår, men jeg tror, jeg er ved at fatte, hvad Christian Dyekjær, Tipstjenesten og skattesnyderne på Malta siger. Spillet er underordnet, så længe det kan tabes.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet